تاریخ انتشار: شنبه 10 خرداد 1393
استفاده از لیزر برای تحریک سلول های بنیادی در ترمیم دندان

  استفاده از لیزر برای تحریک سلول های بنیادی در ترمیم دندان

یک تیم تحقیقاتی در هاروارد برای اولین بار نشان داده اند که استفاده از لیزر با قدرت کم می تواند موجب شروع ترمیم بافتی در بدن با استفاده از سلول های بنیادی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این تیم از لیزر با قدرت پایین برای تحریک سلول های بنیادی دندانی انسان برای ساخت دنتین استفاده کرده اند. دنتین بافت سختی شبیه به استخوان است که به دندان حجم و سختی می دهد. آن ها مکانیسم مولکولی دقیق دخیل در این فرایند را شناسایی کرده اند و با استفاده از مدل های آزمایشگاهی و حیوانی متعدد قابلیت های آن را نشان داده اند.

شماری از مولکول های فعال از نظر زیستی مانند فاکتورهای رشد، می توانند موجب شروع تمایز سلول های بنیادی به انواع سلول ها شوند. این مطالعات ترمیمی متداول نیازمند جداسازی سلول های بنیادی از بدن، دستکاری آن ها در آزمایشگاه و برگرداندن آن ها مجددا به بدن است. روشی که  با مشکلات فراوران بالینی مواجه است. اما مطالعه اخیر روشی متفاوت و امیدوار کننده را به محققین پیشنهاد می کند.

این روش درمانی جدید چیزی جدیدی به بدن منتقل نمی کند و از لیزری استفاده می کند که به طور روتین در پزشکی و دندان پزشکی استفاده می شود. بنابراین مشکلات بالینی آن بسیار پایین است. از طرف دیگر استفاده از روشی برای ترمیم دندان قطعا بهتر از جایگزین کردن آن خواهد بود.

این محققین از مدل های موشی استفاده کردند و با مته سوراخی در دندان مولر آن ها ایجاد کردند و پالپ دندانی را که در برگیرنده سلول های بنیادی دندانی بالغ است را با لیزر دوز پایین تیمار کردند، سپس روی آن را به طور موقت روکش کردند و این حیوانات را راحت گذاشتند. بعد از 12 هفته، تصویر برداری X-ray با رزولوشن بالا ثابت کرد که تیمار با لیزر تشکیل دنتین را تقویت کرده است.

پس از این محققین رو به مطالعات آزمایشگاهی آوردند تا مکانیسم مولکولی دقیق مسئول این اثر ترمیمی تیمار لیزری را دریابند. به نظر می رسد پروتئین TGF-β1 نقش حیاتی را در شروع رشد سلول های بنیادی دندانی به دنتین ایفا می کند. این محققین دریافتند که لیزر موجب فعال سازی مولکول ROS می شود و این مولکول هم کمپلکس TGF-β1 غیر فعال را فعال می کند. این مولکول نیز موجب تمایز سلول های بنیادی به دنتینن می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه