تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1391
تنها 30درصد از مبتلايان به اوتيسم از يارانه حمايتي بهزيستي برخوردارند

  تنها 30درصد از مبتلايان به اوتيسم از يارانه حمايتي بهزيستي برخوردارند

مديرعامل انجمن خيريه بيماران اوتيسم تبريز به همراه مهديه ـ كودك مبتلا به اوتيسم خود ـ عصر روز گذشته همزمان با روز جهاني اطلاع رساني درباره اوتيسم ميهمان نماينده يونيسف در جمهوري اسلامي ايران بودند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، دكتر شمس علي قاسمي ـ مديرعامل انجمن خيريه بيماران اوتيسم تبريز ـ كه از 25 اسفند سال 90 تاكنون به همراه كودك مبتلا به اوتيسم و ساير اعضاي خانواده خود با مسئولان مرتبط رسيدگي به اين بيماري در 15 استان كشور ديدار كرده است در آخرين ديدار خود به سراغ نماينده يونيسف در جمهوري اسلامي ايران آمده بود تا ضمن اطلاع رساني درباره بيماري اوتيسم و اقداماتي كه در تبريز در اين خصوص انجام شده است، از حمايت‌هاي دفتر سازمان ملل متحد در ايران نيز برخوردار شود.

قاسمي در اين جلسه با بيان اينكه اختلال اوتيسم يك اختلال نوظهور محسوب مي‌شود كه سابقه آن به سال 1943 باز مي‌گردد اظهار كرد: در ايران هنوز به خوبي به اين بيماري پرداخته نشده است.

وي با بيان اينكه كودكان اوتيسم تبريز مكان خاصي براي مراجعه و توانبخشي نداشتند، به تاسيس انجمن خيريه بيماران اوتيسم تبريز اشاره كرد و گفت: وسعت نيازها و تنوع اختلالات مبتلايان به اوتيسم ايجاب مي‌كند كه كارشناسان زبده در اين زمينه تربيت شوند و جالي خالي اين موضوع حفظ مي‌شود.

به گفته قاسمي، كودكان اوتيسم اغلب توانايي گفتار ندارند و اندام‌هاي حركتي آنها به صورت بهينه حركت نمي‌كند، بنابراين به كار درماني نياز دارند.

وي همچنين با اشاره به اينكه تمركز كودكان اوتيسم به شدت آسيب ديده و نمي‌توانند با ديگران به خوبي ارتباط برقرار كنند افزود: بنابراين اين كودكان بايد دائما تحت برنامه‌هاي رفتاردرماني قرار داشته باشند.

قاسمي با اشاره به اينكه همه اين موارد هزينه‌هاي بسياري را مي‌طلبد اظهار كرد: در عرصه آموزش نيز كودكان اوتيسم بايد از برنامه‌هاي آموزشي مستمر و مداوم برخوردار باشند و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بايد براي اين منظور تمهيدات لازم را پيش بيني كنند.

اغلب كودكان اوتيسم امكان بازگشت به زندگي را دارند

قاسمي با بيان اينكه اغلب كودكان اوتيسم امكان بازگشت به يك زندگي طبيعي را دارند خاطر نشان كرد: اگر زمينه كاردرماني و آموزش آنها فراهم شود بسياري از آنها مي‌توانند يك زندگي طبيعي داشته باشند.

وي در عين حال با بيان اينكه برخي از كودكان اوتيسم به هر دليلي نمي‌توانند به زندگي عادي بازگردند خاطر نشان كرد: هنوز زير ساختي براي اين دسته از كودكان اوتيسم فراهم نشده است.

وي بر ضرورت توجه رسانه‌ها به اين موضوع و مشكلاتي كه كودكان مبتلا به اوتيسم با آن مواجه هستند تاكيد كرد و گفت: دستگاه‌هاي مرتبط نظير سازمان بهزيستي و وزارت خانه‌هاي آموزش و پرورش، كار و رفاه اجتماعي و علوم نيز بايد دست به دست هم دهند و در اين حوزه برنامه‌هاي ويژه‌اي تدارك ببينند.

مديرعامل انجمن خيريه بيماران اوتيسم تبريز با بيان اينكه هزينه‌هاي نگهداري از كودكان اوتيسم ماهانه 100 هزار تومان برآورد مي‌شود، اظهار كرد: دستگاه‌هاي مربوطه بايد كمك بيشتري به اين هزينه‌ها در نظر بگيرند.

وي در پاسخ به اینکه در خصوص اينكه آيا وعده راه‌اندازي مدرسه كودكان اوتيسم كه از سوي وزير اموزش و پرورش مطرح شده بود، محقق شده است؟ توضيح داد: وزارت آموزش و پرورش در تمامي استانهاي كشور كلاسهاي ويژه اوتيسم را در مدارس استثنايي داير كرده است.

مديرعامل انجمن خيريه اوتيسم تبريز ادامه داد: اين در حالي است كه وزير آموزش و پرورش وعده راه اندازي مدرسه ويژه كودكان اوتيسم را مطرح كرده بود كه اين وعده هنوز عملياتي نشده است و كلاسهاي كودكان اوتيسم در كنار كلاسهاي كم توانان ذهني داير مي‌شود.

قاسمي تاكيد كرد: مشكل اصلي در اين خصوص كمبود نيروي انساني كارشناس است بايد در مدارس آموزش و پرورش و كلاسهاي اوتيسم به كار گرفته شود.

وي ادامه داد: مربياني كه با كودكان اوتيسم كار مي‌كنند، اغلب كارشناس اختلالات رفتاري نيستند كه براي رفع اين مشكل آموزش و پرورش بايد اقدامات جدي انجام دهد.

وي در خصوص پوشش بيمه‌اي داروهاي اوتيسم نيز گفت: اغلب كودكان اوتيسم از پوشش بيمه پايه برخوردار هستند و داروهاي آنها تحت پوشش بيمه قرار دارد. قاسمي ادامه داد: اين در حالي است كه شماري از داروهاي خارجي كودكان اوتيسم تنها در تهران در دسترس است و بسياري از كودكان اوتيسم از اين بابت با مشكلاتي مواجه هستند.

 

پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 03 مهر,1391

لیلا عرب

پاسخ : متاسفانه در این زمینه کمکی نمی توانیم بکنیم. زیرا با این مراکز در ارتباط نمی باشیم؛ در حال حاضر نیز اوتیسم طرح درمانی در پژوهشگاه رویان ندارد.

دوشنبه, 03 مهر,1391

افسر سادات

با سلام من بازنشسته آموزش وپرورش استثنایی هستم.در سال 88مرکز آموزش کودکان دارای اختلالات نافذ رشد را در استان گلستان تحت نظارت سازمان بهزیستی استان راه اندازی کردم.در حال حاضر 11درمانگر که همگی لیسانس روانشناسی هستند زیر نظر تیم درمان که شامل گفتار درمانگروکاردرمانگر ومسئول فنی و...به درمانجویان آموزش میدهند وخدارا شکر از روند درمان خانواده ها و روانپزشکان وکارشناسان بهزیستی راضی هستند.اما من دیگر زیر فشار مالی وجابجایی مکان و.....نابود شده ام.وبا توجه به ظرفیت 30ودریافت به موقع یارانه حمایتی که نیمی از هزینه های جاری را پوشش می دهد.و چون هیچ راهی را برای جذب مشارکت ها بلد نیستم واصلا هم چینین کاری را اجازه داریم یا نه را نمیدانم....به اولیا پیشنهاد داده ام که آنها با تغییر وضعیت به شکل خیریه اقدام کنند آیا امکان پذیر هست؟اگر یارانه مراکز درمان اوتیسم را با توجه به نیروی کار زیاد بیشتر از مراکز ذهنی مصوب کنندمشکلات ما کمتر بلکه مرتفع میشد. ....اگر مرا راهنمایی کنید ممنون میشم.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه