تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1393
سلول های بنیادی سرنخ هایی را از چگونگی الگوبندی بدن ارائه می دهند

  سلول های بنیادی سرنخ هایی را از چگونگی الگوبندی بدن ارائه می دهند

محققین نشانه هایی را درون سلول های بنیادی پرتوان کشف کرده اند که نشان می دهد که چگونه این سلول ها برای انجام اهداف مختلف درون بدن تکوین می یابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، این موفقیت ها امیدها  را مبنی بر این مطلب که محققین زمانی قادر خواهند بود سلول های بنیادی را در جهت مهار بیماری ها و ترمیم آسیب ها هدایت کنند، زنده نگه می دارد.

در این مطالعه از تخصص یک گروه از محققین در زمینه بیولوژی سلول های بنیادی و گروهی دیگر در زمینه ژنتیک استفاده شد و کلاس دیگری از سوئیچ های ژنتیکی به نام انهانسرها را کشف کرد.

این انهانسرها می توانند سرنخ هایی را از چگونگی تغییر شکل یک گروه سلولی به گروه دیگر طی تکوین ارئه دهند. این موفقیت ها از مطالعه دو کلاس نزدیک به هم از سلول های بنیادی به نام سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی اپی بلاستی حاصل شد که اطلاعاتی را در مورد مراحل اولیه تکوین پستانداران ارائه می دهد.

در واقع این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که چگونه این سلول ها برای ایجاد بافت های مختلف عمل می کنند.  محققین با مطالعه این دو کلاس سلول های بنیادی پرتوان موفق به شناسایی کلاس جدیدی از انهانسرها تحت عنوان seed enhancers شده اند که برخلاف سایر انهانسرها که در زمان و مکان خاصی فعال هستندف این انهانسرها نقش مهمی را از قبل از تولد تا بزرگسالی ایفا می کنند.

این انهانسرها در جمعیت سلول های بنیادی جنینی اولیه موش وجود دارند اما به حالت خفته هستند. در جمعیت سلول های بنیادی اپی بلاستی تکوین یافته تر این انهانسرها تبدیل به اولین انهانسرهای همراه با ژن ها می شوند و زمانی که سلول ها به بافت های بالغ دارای عملکرد تکوین می یابند این seed enhancers به سوپر انهانسرها تبدیل می شوند که نواحی بزرگی شامل تعداد زیادی انهانسر هستند که مهمترین ژن ها در نوع سلول را کنترل می کنند.

این seed enhancers پتانسیل بسیار وسیعی برای تاثیر در درک تکوین و بیماری ها دارد.

در زمینه سلول های بنیادی، این موفقیت ها و یافته ها می تواند سریعا توانایی تولید انواع سلول های مفید بالینی را برای طب ترمیمی با مبنای سلول های بنیادی تقویت کند.

همان طور که گفته شد این seed enhancers نقش مهمی در تنظیم ژن های مهم دارند بنابراین، اختلال در این انهانسرها می تواند منجر به تکوین بیماری های مختلف، شروع و پیشرفت سرطان شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه