تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1393
چگونه اسید اوریک مانع از پیری و بیماری می شود

  چگونه اسید اوریک مانع از پیری و بیماری می شود

آنتی اکسیدان ها ما را در مقابل پیری و سرطان محافظت می کنند. این مسئله یکی از دلایل علاقه ما به نوشیدن چای سبز است. اما جالب است بدانیم که محققین سنگاپوری نشان داده اند که اسید اوریک بزرگ ترین آنتی اکسیدان درون سلولی است و حتی از اهمیت بیشتری در مقایسه با آنتی اکسیدان های خوراکی برخوردار است. هم چنین این محققین نشان داده اند که چگونه اسید اوریک مانع از پیری و بیماری می شود و می تواند به درمان سرطان کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، معمولا، اسید اوریک دارای عوارض بدی است زیرا سطوح بالای این ترکیب  با نقرس همراه است. با این وجود، اسید اوریک دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی نیز است. از آن جایی که انسان و پریمات های عالی سطوح بسیار بالایی از اسید اوریک را تا حد اشباع حفظ می کنند، به نظر می رسد که یکی از دلایل عمر طولانی انسان در  مقایسه با حیواناتی مانند سگ و گربه وجود همین اسید اوریک بالا است.

این مطالعه که اخیرا صورت گرفته است کشف کرده که چگونه اسید اوریک وارد سلول ها می شود و آن ها را در برابر عواقب استرس محافظت می کند. اسید اوریک از طریق ناقل GLUT9 حمل می شود و به وسیله پروتئین p53 تنظیم می شود.پروتئین p53 یکی از مهم ترین سرکوب کننده های توموری است که جهش در آن علت نیمی از سرطان ها در سراسر جهان است.

این تیم تحقیقاتی در ابتدا نشان داد که چگونه مسیر p53-GLUT9 موجب مهار تجمع مولکول های ROS می شود. این مولکول های ROS دارای اکسیژن بسیار فعال هستند که  در زمان استرس های محیطی به صورت دراماتیکی افزایش پیدا می کنند و موجب آسیب سلولی تحت عنوان استرس اکسیداتیو می شوند.

درک این مسیر آنتی اکسیدانی محققین را به درک چگونگی جلوگیری از پیری و برخی بیماری ها قادر خواهد ساخت. هم چنین این محققین نشان داده اند که خاموش کردن مسیر آنتی اکسیدانی GLUT9 در سرطان ممکن است یک راه غیر صحیح برای هدف قرار دادن سرطان باشد، البته زمانی که بیماران از قبل این بیماری را دارند.

درحالی که مکانیسم p53-GLUT9 راهی است که در بدن سالم مانع از بیماری می شود، اگر از قبل در بدن سرطان وجود داشته باشد، مختل کردن مکانیسم مشابه می تواند راهی برای کشتن سرطان باشد زیرا سرطان از قبل دارای سطوح بالایی از ROS است. برای مثال در بیمارانی که probenecid( یک داروی نقرس که عملکرد GLUT9 را مهار می کند و یک داروی شیمی درمانی است) مصرف می کنند. سطح ROS آنقدر در سلول های سرطانی بالا است که  این سلول ها قادر به بقا در بدن نیستند زیرا در اینجا دیگر فضایی وجود ندارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه