تاریخ انتشار: یکشنبه 25 خرداد 1393
کشف مکانیسم مولکولی تنظیم کننده شروع تشکیل تومور  در کارسینومای سلول های سنگفرشی پوست

  کشف مکانیسم مولکولی تنظیم کننده شروع تشکیل تومور در کارسینومای سلول های سنگفرشی پوست

محققین نشان داده اند که فاکتور رونویسی Sox2 نقش بسیار مهمی در تنظیم شروع تشکیل تومور و عملکرد سلول های بنیادی سرطانی در کارسینومای سلول های سنگفرشی پوست دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، کارسینومای سلول های سنگفرشی دومین نوع سرطان پوست از نظر فراوانی است و هر ساله بیش از نیم میلیون نفر به این سرطان مبتلا می شوند. سلول های بنیادی سرطانی جمعیت سلولی هستند که در بسیاری از انواع سرطان ها از جمله کارسینومای سلول های سنگفرشی پوست نقش دارند و از آن جایی که در رشد تومور نقش دارند معمولا در مقابل درمان ها مقاوم هستند و معمولا موجب عود مجدد تومور بعد از جراحی می شوند. با این وجود هنوز اطلاعات کمی در مورد مکانیسم تنظیم عملکرد سلول های بنیادی سرطانی در دست است.

محققین نشان داده اند که فاکتور رونویسی Sox2 نقش بسیار مهمی در تنظیم شروع تشکیل تومور و عملکرد سلول های بنیادی سرطانی در کارسینومای سلول های سنگفرشی پوست دارد.

محققین در این مطالعه  از مدل های موشی استفاده کردند تا نقش عملکردی و مکانیسم مولکولی که به موجب آن Sox2 تشکیل تومور و عملکرد سلول های بنیادی در تومور پوستی را تنظیم می کند نشان دهند. Sox2 یکی از چهار ژنی است که در باز برنامه ریزی سلولی و ایجاد سلول های بنیادی پرتوان القا شده نقش دارد و در کنترل رفتار طیف وسیعی از سلول های بنیادی طبیعی نیز دخالت دارد. این فاکتور در اپیدرم وجود ندارد و در مراحل اولیه سرطان پوست هم در انسان و هم در موش شروع به بیان می کند. این محققین نشان داده اند که تنظیم Sox2 به صورت اپی ژنتیکی صورت می گیرد و حذف Sox2 شروع سرطان پوست را مهار می کند. در واقع Sox2 برای تومورزایی بسیار مهم است.

این محققین با استفاده از ابزارهای ژنتیکی سلول های بیان کننده Sox2 را از سرطان پوست جداسازی کردند و دریافتند که این Sox2 مارکر جمعیتی از سلول های بنیادی سرطانی است که موجب عود مجدد سرطان می شوند. در واقع حذف سلول های سرطانی Sox2+ موجب تحلیل رفتن تومور می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه