تاریخ انتشار: یکشنبه 25 خرداد 1393
پروتئین MANF می تواند موجب بقای سلول های بتا در دیابت نوع یک شود

  پروتئین MANF می تواند موجب بقای سلول های بتا در دیابت نوع یک شود

در پانکراس افراد سالم و عدم مبتلا به دیابت نوع یک، هورمون انسولین در سلول های بتای پانکراسی تولید و ذخیره شده و در پاسخ به گلوکز موجود در رژیم غذایی آزاد می شود. با این وجود در دوره اولیه دیابت نوع یک، استرس بیش از حد یا پاتولوژیک در سلول های بتا توانایی آن ها در ترشح منظم انسولین را مختل می کند و منجر به شروع آبشاری از وقایع می شود که در نهایت مرگ سلول های بتا را در پی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، در چند سال گذشته محققین دریافته اند که استرس سلول های بتا می تواند نقش مهمی در شروع دیابت نوع یک داشته باشد و به دنبال کشف راه هایی برای متوقف ساختن این رخداد هستند تا بتوانند به صورت بالقوه سلامت و عملکرد سلول های بتای پانکراسی را حفظ کنند.

در مطالعه ای جدید محققین فنلاندی نشان داده اند که پروتئینی به نام MANF(فاکتور نوروتروفیک مشتق از آستروسیت مزانسفال) ممکن است بتواند سلول های بتای پانکراسی را در برابر پاسخ استرسی شدید و پاتولوژیک حفظ کند.

در این مطالعه موش هایی که برای این پروتئین ناک اوت  شده بودند سریعا در آن ها دیابت نوع یک شروع شد و توده سلول های بتای آن ها بعد از تولد کاهش یافت. برخلاف آن، افزایش بیان پروتئین MANF در موش منجر به افزایش ترمیم سلول های بتا و افزایش بقای آن ها می شود.

این مطالعه نشان می دهد که پروتئین MANF ممکن است استرس سلول های بتا را خنثی کند و تکثیر و بقای آن ها را افزایش دهد. این اطلاعات می تواند در درمان بیماری دیابت نوع یک انسانی بسیار مفید واقع شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه