تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1393
شناسایی مکانیسم تشکیل  شبکه های عصبی پیچیده مغز در درمان بیمارهای عصبی

  شناسایی مکانیسم تشکیل شبکه های عصبی پیچیده مغز در درمان بیمارهای عصبی

این که نورون ها چگونه تشکیل می شوند و با هم ارتباط برقرار می کنند یکی از مهم ترین مباحث زیستی بوده است. اما در مطالعه ای جدید دکتر شوماخر و همکاران مکانیسمی را تشریح کرده اند که ابعاد جدیدی از سیم کشی پیچیده و پر انشعاب مغز را آشکار می سازد. درک چگونگی تشکیل این شبکه های عصبی پیچیده می تواند در درک و درمان بیماری های عصبی موثر واقع شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، هر انسان دارای صدها بیلیون نورون است که دارای ساختاری متشکل از دندریت ها و آکسون ها هستند. این نورون ها در پردازش اطلاعات و سیگنال های بدنی نقش دارند. دندریت ها پیام ها را از محیط و نورون های مجاور دریافت می کنند و آن را به جسم سلولی هدایت می کنند.

سیم کشی مغزی بسیار پیچیده است . اگرچه مکانیسم های مولکولی که ارتباط خطی بین نورون ها را توضیح می دهد پیش از این بارها و بارها توصیف شده است اما در مورد سیم کشی انشعابی مغز اطلاعات بسیار کمی در دست است.

پیش از این دکتر شوماخر و همکاران پروتئینی به نام Dscam1 را در مگس میوه شناسایی کرده بودند. نورون ها تنوعات پروتئینی مختلف یا ایزوفرم های مختلفی را از یک پروتئین مشابه ایجاد می کنند. مجموعه ایزوفرم خاصی که روی سطح سلول نورونی وجود دارد هویت منحصر بفرد نورون را تعیین می کند و نقش مهمی را در تثبیت ارتباطات اتفاق افتاده ایفا می کند. به عبارت دیگر، این مطلب تعیین می کند که چرا برخی نورون ها تمایل به ارتباط با یکدیگر دارند و برخی دیگر یکدیگر را دفع می کنند

مطالعه اخیر نشان می دهد که مجموعه های مختلف ایزوفرم های Dscam1 درون آکسون ها و در واقع بین شاخه های که جدیدا تشکیل شده اند، شکل می گیرند.  در واقع اگر این فرایند اتفاق نیافتد ارتباطات صرفا به صورت خطی است. این نتایج برای اولین بار اهمیت ایجاد مجموعه های پروتئینی مختلف درون نورون ها را نشان می دهد که توضیح می دهد چگونه این فرایند منجر به سیم کشی پیچیده مغزی می شود.

اگرچه این مطالعه روی مگس میوه صورت گرفته است  اما می تواند اطلاعات ارزشمند و دیدگاه های جدیدی را از برهمکنش های پیچیده مغزی انسان ارائه دهد و روزنه های امیدی را برای درمان اختلالات تکوینی عصبی مانند اوتیسم باز کند. این اطلاعات به دست آمده می تواند در آینده نزدیک، احتمال موفقیت سلول درمانی به عنوان یک گزینه استاندارد برای اختلالات سیستم عصبی را بالا ببرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه