تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1393
زیست شناسان راه را برای بهبود درمان های صرع هموار کرده اند

زیست شناسان دانشگاه تورنتو در بررسی سلول های تنظیم کننده عملکرد مغزی، یکسری از واسطه ها را شناسایی کرده اند که عملکردشان در بیماری هایی مانند صرع و شیزوفرنی کلیدی است. این کشف می تواند گامی مهم در بهبود درمان های موجود برای این بیماری ها باشد.

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، نورون های موجود در مغز از طریق سیناپس ها با نورون های دیگر ارتباط برقرار می کنند و این ارتباط می تواند بازدارنده یا تحریک کننده باشد. عدم توازن بین تحریک و مهار می تواند موجب عملکرد نامناسب مغزی و ایجاد تشنج شود. این محققین کمپلکس پروتئینی کلیدی را شناسایی کرده اند که می تواند این تعادل را در سطح سلولی تنظیم کند.

این کمپلکس حاصل ترکیب سه پروتئین کلیدی KCC2، Neto2 و GliK2 است که برای ارتباطات سیناپسی مهاری یا تحریکی ضروری هستند. کشف کمپلکس بودن این سه پروتئین بسیار مهم است زیرا پیش از این تصور می شد که KCC2 و GluK2 در بخش های سلولی جداگانه ای قرار دارند و مستقل از یکدیگر عمل می کنند.

این یافته که این پروتئین ها همگی به صورت مستقیم با یکدیگر برهمکنش می کنند و عملکرد یکدیگر را تنظیم می کنند برای اولین بار نشان داده شده است و به نظر می رسد که آن ها می توانند تعادل مهاری یا تحریکی بین خود نورون ها را تنظیم کنند.

محققین برای نشان دادن این مطلب از تکنیکی به نام سیستم ژلی حساس یا blue native page استفاده کردند. این فرایند شرایط بیوشیمیایی لازم برای حفظ کمپلکس های پروتئینی نرمال موجود در نورون ها را ارائه می دهد. این تکنیک blue native page دارای مزیت های بیشتری در مقایسه با الکتروفورز استاندارد است.

این نتایج نشان می دهد که این پروتئین هامی توانند به وسیله داروها هدف قرار داده شوند تا عدم تعادلی که طی اختلالات نورولوژیک مانند صرع یا اوتیسم رخ داده است را مجددا تنظیم کنند.