تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 تیر 1393
سلول درمانی بدون مجوز ممنوع!
دیناروند:

  سلول درمانی بدون مجوز ممنوع!

معاون وزیر بهداشت از تعیین ضوابط صدور مجوز برای سلول درمانی در کشور خبر داد و گفت: تاکنون این ضوابط وجود نداشته است و کسی حق ندارد از سلول درمانی بدون مجوز برای درمان مردم استفاده کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از مهر دکتر رسول دیناروند افزود: ایران یکی از کشورهایی است که در حوزه نظارت بر تحقیقات سلول های بنیادی باز عمل کرده است. یعنی ما در کشورمان اجازه فعالیت را به صورت گسترده به محققان داده ایم و حتی جلوی مصرف تحقیقاتی را هم نگرفته ایم.

وی افزود: ما جزء معدود کشورهایی هستیم که جلوی کاربرد سلول های بنیادی را در تحقیقات نگرفته ایم و چون بسته عمل نکرده ایم به همین دلیل در دنیا مطرح هستیم که به نظر برخی در حد نگران کننده ای است.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: برخی از این کارها در حد درمان نیز بوده اند اما نکته مورد بحث این است که مجوز کار تحقیقاتی در حدی است که از سوی کمیته اخلاق پزشکی دانشگاه صادر می شود و بر اساس آن محقق می تواند بر روی چند بیمار هم کار کند اما وقتی به کار درمانی تبدیل شود دیگر دانشگاه نمی تواند اجازه آن کار را بدهد و باید مرکز دیگری این مجوز را صادر کند که در این زمینه ضعف داریم و هنوز ضوابط صدور مجوز را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی ضوابط مناسب برای آن را طراحی کرده اند و به زودی توسط وزیر بهداشت ابلاغ می شود که در صورت ابلاغ استفاده از سلول درمانی طبق ضابطه خواهد بود و کسی حق ندارد از سلول درمانی بدون مجوز برای درمان مردم استفاده کند.

دیناروند خاطرنشان کرد: باید تولید سلول های بنیادی که برای درمان استفاده می شود در جایی که تحت نظارت است و ضوابط لازم را در اختیار دارد، صورت گیرد و آن را تحویل دهد و مراکزی که نیاز به انجام این کار دارند باید از معاونت درمان وزارت بهداشت مجوز بگیرند تا از فرآورده ای که مجاز است استفاده کنند. 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه