تاریخ انتشار: دوشنبه 11 اردیبهشت 1391
شناسایی مکانیزم تشکیل پلاکت راهی برای کمک به درمان بیماری های قلبی

  شناسایی مکانیزم تشکیل پلاکت راهی برای کمک به درمان بیماری های قلبی

محققان موسسه تحقیقات قلب و عروق و متابولیک (ICMR) انگلیس، برای اولین بار مکانیزمی را که بوسیله آن پلاکت هادر هنگام لخته شدن، با یکدیگر و با دیواره داخلی عروق ارتباط برقرارمی کنند کشف کرده اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، دانشمندان با کشف مکانیزمی که لخته خون شکل می گیرد، به توسعه داروهای جدید برای درمان یکی از بزرگترین بیماری کشنده در جهان کمک شایانی کرده اند.
بیماری های قلب و عروق، که باعث حمله قلبی و سکته مغزی می شود، علت یکی ازهر سه مرگ  در انگلیس محسوب می شود. این بیماری ها اغلب توسط لخته هایی که مسیرعروق خونی بزرگ را مسدود کرده و ازجریان خون جلوگیری می کنند، ایجاد می شوند.
در حال حاضر محققان موسسه تحقیقات قلب و عروق و متابولیک (ICMR) انگلیس، برای اولین بار مکانیزمی را که بوسیله آن پلاکت ها ( سلول های خونی که باعث لخته شدن می شوند) در هنگام لخته شدن، با یکدیگر و با دیواره داخلی عروق ارتباط برقرارمی کنند کشف کرده اند.
روند لخته شدن خون به بدن کمک می کند تا خود را ترمیم کرده و خونریزی زخم متوقف شود. اما فعال سازی نابجای پلاکت منجر به تشکیل لخته در جریان خون (ترومبوز) شده که می تواند به حمله قلبی یا سکته مغزی بالقوه کشنده منجر شود.
درحال حاضر، پزشکان برای درمان بیماری های قلبی می توانند داروهایی را تجویز کنند که تمایل به لخته شدن خون راکاهش داده و درنتیجه خطر ابتلا به ترومبوزرا کاهش می دهند. با این حال، داروهای ضد ترومبوتیک برای بعضی از بیماران موثر نیست و می توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند.
پروفسور Jonathan Gibbins و دکتر Sakthivel Vaiyapuri، رهبری یک تیم بین المللی از محققان را به عهده دارند که کشف کرده اند چگونه پلاکت ها با استفاده از منافذ تخصصی به نام اتصالات شکافدار با یکدیگر ارتباط مستقیم برقرار می کنند. این منافذ قبلا در سلول های دیگری که در تماس مداوم با یکدیگر هستند، مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما به گفته محققان نقش آنها در پلاکت ها "شگفتی بزرگی" بود.
این دانشمندان، نتیجه گیری کردند که این کشف می تواند به ایجاد داروهای ابتکاری جدید برای جلوگیری و یا درمان ترومبوز، منجر شود.
پروفسور Gibbins گفت: " به نظر می رسد این مکانیزم ارتباطی، برای لخته شدن خون و ترومبوز بسیار مهم است. ما دریافتیم که مولکول هایی که این کانال ها را مسدود می کنند ترومبوز را کاهش داده و می توانند راه را به سوی روش های جدید برای توسعه موثرتردرمان های ضد ترومبوتیک برای پیشگیری از حملات قلبی و سکته مغزی، هموارکنند. "
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه