تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 اردیبهشت 1391
روش جدید برای درمان چاقی

  روش جدید برای درمان چاقی

چربی قهوه ای برخلاف چربی سفید ، انرژی می سوزاند. خطر سلول های چربی سفید، همراه با افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی ناشی از آن، به نظر می رسد به چربی احشایی مربوط باشد. چربی احشایی از چربی اطراف اندام های شکمی ساخته می شود. بنابراین در مبارزه با چاقی، چربی قهوه ای به نظر می رسد دوست ما و چربی سفید، دشمن ما است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر یک گروه ازمحققان به رهبری  دکتر Jorge Plutzky ، مدیر برنامه پیشگیری از بیماری های عروقی در دانشکده پزشکی هاروارد، راهی را برای تبدیل دشمن به دوست یافته اند.
با دستکاری مسیر های متابولیکی مسئول تبدیل ویتامین A یا رتینول به رتینوئیک اسید، Plutzky و همکارانش چربی سفید را دارای ویژگی های چربی قهوه ای کردند. یافته های آنان علم پزشکی را یک گام به درمان چاقی نزدیک تر کرده است.
این مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شده است.
رتینوئیدها که مولکول هایی مشتق شده ازمتابولیسم ویتامین A هستند، مسئول بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی می باشند. یکی از این عملکردها کنترل تکوین سلول های چربی وفعالیت آنهاست. یک مرحله کلیدی درمتابولیسم رتینوئید با کمک آنزیمی به نام رتینالدئید دهیدروژنازیا Aldh1a1 رخ می دهد.  محققان مشاهده کردند که در انسان و موش ، Aldh1a1 در سلول های چربی سفید به ویژه در چربی خطرناک احشایی (که گاهی به عنوان چربی های شکم نیزنامیده می شوند) فراوان هستند.
 هنگامی که Aldh1a1 درسلول های چربی سفید مهار می شود، این سلول ها همانند سلول های چربی قهوه ای عمل می کنند. یکی از ویژگی های تعریف شده چربی های قهوه ای، توانایی آنها در آزاد کردن انرژی به صورت گرما می باشد. موش های با کمبود یا مهار Aldh1a1 ، در برابر سرما محافظت می شوند.
محققان دریافتند که خاموش کردن بیان ژن Aldh1a1 درموش، سبب تجمع چربی کمتر بصورت احشایی ، افزایش وزن کمتر، قند خون پایین تر، و حفاظت در برابر سرما نسبت به موش های کنترل می شود.
Plutzky گفت: چربی قهوه ای ومکانیزم هایی که ممکن است چربی سفید را دارای ویژگی های چربی قهوه ای کند، مورد توجه روز افزون برای درمان چاقی وعوارض ناشی از آن قرار گرفته است. با توجه به آمارمراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، یک سوم از بزرگسالان در ایالات متحده چاق هستند. روش های کنونی برای کاهش چاقی عبارت از: ورزش، درمان تغذیه ای، داروها و جراحی می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه