تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 تیر 1393
ترمیم ایمنی برای مقابله با عفونت های قارچی مرتبط با سرطان

  ترمیم ایمنی برای مقابله با عفونت های قارچی مرتبط با سرطان

عفونت های قارچی و sleeping beauty، دو موردی نیستند که به طور معمولی با هم در ارتباط باشند بلکه برای بیماران مبتلابه سرطان که دچار نقص ایمنی هستند ترکیب این دو فاکتور می تواند بسیار امیدوارکننده باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه ای در دانشگاه تگزاس از سیستم انتقال ژنSleeping Beauty برای مدیفه کردن سلول هایT استفاده کرده است تا از این سلول ها برای مبارزه با عفونت های تهدید کننده حیات که به دلیل قارچ های آسپارژیلوس مهاجم اتفاق می افتد، استفاده کنند.

پیش از این، این نوع از ژن درمانی برای تشخیص آنتی ژن های همراه با تومورها استفاده می شد. در این مطالعه محققین Sleeping Beauty را برای مدیفه کردن سلول های T سیستم ایمنی و برای تهاجم به نوع خاصی از لوکمیا یا لنفوما استفاده کردند.

مطالعات نشان داده است که این روش می تواند برای مبارزه با عفونت های قارچی ایجاد شده در بیمارانی که سیستم ایمنی آن ها به دلایلی مانند دریافت پیوند سلول های بنیادی خون ساز سرکوب شده است، استفاده شود. این پیوند های سلولی برای درمان سرطان های خون ومغز استخوان مانند لوکمیا، لنفوما و مولتیپل میلوما استفاده شود.

این تیم تحقیقاتی از Sleeping Beauty برای مهندسی سلول های T و برای بیان گیرنده هایی تحت عنوان گیرنده های آنتی ژن کایمریک(CARs) استفاده کردند که ماشین کشندگی سلول های T را هدایت می کند. سلول های T از این گیرنده ها برای هدف قرار دادن مولکول های قندی دیواره سلولی آسپارژیلوس و در نتیجه کشتن قارچ استفاده می کنند.

مرگ ومیر ناشی از عفونت های قارچی آسپارژیلوس به ویژه در پیوند سلول های بنیادی خون ساز به طور غیر قابل انتظاری بسیار بالا است. اگرچه درمان های ضد قارچی در دسترس هستند اما سیستم ایمنی ضعیف شده بیماران و مقاومت به ضد قارچ ها تا حد زیادی کارآیی داروها را از بین می برد. در نتیجه نیاز مبرمی به استراتژی های تقویت کننده ایمنی برای درمان عفونت های قارچی فرصت طلب در بیمارانی است که سیستم ایمنی آن ها بنا به دلایلی ضعیف شده است.

از آن جایی که استفاده از گیرنده های آنتی ژن کایمریک برای بیماران دچار بدخیمی سلول های B موثر بوده است، این محققین در پی این بودند که آیا از گیرنده های آنتی ژن کایمریک می توان برای مبارزه اختصاصی سلول های T با قارچ ها استفاده کرد یا خیر.

سیستم انتقال ژن Sleeping Beauty نام خود را از توانایی اش برای آگاه کردن توالی های خاصی از DNA به نام ترانسپوزون به دست آورده است. محققین دریافته اند که ترانسپوزون ها ابزاری مفید برای تغییر DNA درون سلول های انسانی هستند. تکنیک Sleeping Beauty از ترانسپوزون ها به عنوان روشcut and paste برای جابه جایی مواد ژنتیکی استفاده می کند.

این روش برای ایجاد تغییرات ژنتیکی سلول های T و برای هدف قرار دادن کربوهیدرات ها کاربرد دارد. از این کاربرد می توان برای درمان شرایط پاتولوژیکی مانند بدخیمی ها استفاده نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه