تاریخ انتشار: دوشنبه 30 تیر 1393
سلول درمانی برای بیماری های قلبی ایسکمیک

  سلول درمانی برای بیماری های قلبی ایسکمیک

محققین به دنبال استفاده از سلول های بنیادی قلبی برای حل مشکل نارسایی قلبی مزمن هستند. در مطالعات قبلی از سلول های گرفته شده از خود بیماران استفاده شد. اما در این مطالعه محققین در استفاده از سلول های گرفته شده از اهداکننده های مختلف تاکید دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، بیماری قلبی ایسکمیک مسئول تقریبا 12درصد از مرگ هایی است که در سال 2011 اتفاق افتاده است. این بیماری منجر به کاهش منبع خونی برای قلب و نهایتا آسیب به بافت قلبی می شود. فقدان راه حل درمانی مناسب برای ترمیم بافت آسیب دیده اغلب منجر به این می شود که ریکاوری اولیه بیماران با بازآرایی قلبی و نارسایی قلبی مزمن دنبال خواهد شد. در حال حاضر تنها را درمانی استفاده از پیوند قلبی است که متاسفانه تنها تعداد کمی از بیماران این شانس را دارند که رد پیوند صورت نگیرد.

یک راه حل جایگزین می تواند استفاده از سلول های بنیادی قلبی اندوژن باشد. اخیرا منبعی از سلول های پرتوان در میوکاردیوم بالغین مشاهده شده است. سلول های بنیادی قلبی می توانند بافت قلبی را از طریق تولید سلول های عضلانی قلبی جدید یا تحریک مسیرهای مولکولی ترمیم قلبی از طریق فاکتورهای رشد ترمیم کنند. از طرف دیگر در مطالعات مشابه از سلول های بنیادی اوتولوگ نیز استفاده شده است که اگرچه دارای پتانسیل ترمیمی هستند اما استفاده از آن ها زمان بر، گران قیمت و نسبتا ناکارآمد است. به همین دلیل محققین از سلول های بنیادی آلوژنیک استفاده کردند. محققین بر این باورند که استفاده از این تکنیک می تواند اساس درمان های ایمن، مقرون به صرفه و کارآمدی باشد که برمبنای فعال سازی، تکثیر و تمایز درجای سلول های بنیادی قلبی اندوژن صورت می گیرد.

هدف اصلی این مطالعه ایجاد درمان های در دسترس و از نظر بالینی قابل کاربرد برای بیماری های قلبی ایسمکیک است. این مطالعه به طور مستقیم روی سلول های بنیادی قلبی اثر می گذارد و منجر به فعال سازی، تکثیر و تمایز به کاردیومیوسیت ها، سلول های عروقی عضلات صاف و اندوتلیال می شود تا ترمیم بافت انقباضی صورت گیرد و ریز عروق های از دست رفته طی ایسکمی مغزی نیز بازسازی شوند.

این درمان ها نتایج بالینی اولیه مناسبی روی آناتومی، فیزیولوژی و پاتولوژی قلبی داشته اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه