تاریخ انتشار: دوشنبه 30 تیر 1393
ایجاد مجموعه رده سلولی بز مرخز در مركز ملي ذخاير ژنتيكي

  ایجاد مجموعه رده سلولی بز مرخز در مركز ملي ذخاير ژنتيكي

بانك سلولهاي انساني و جانوري مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران موفق گردید، مجموعه سلولی حاوی تعداد 58 رده سلولی فیبروبلاستی بز مرخز را تهیه، تولید و نگهداری نماید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی مرکز ، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این دستاور گفت: افزایش رشد جمعیت انسانی جهان و توجه تولیدکنندگان و پرورش دهندگان به ایجاد نژادهای دامی اقتصادی و پر تولید و عدم توجه و برنامه ریزی برای حفظ نژادهای خالص و بومی، صدمات جبران ناپذیری را به منابع ژنتیکی اکثر کشورها از جمله ایران وارد نموده است.
   در بین دام های مختلف اهمیت و نقش بز قابل توجه است، بز يکى از قديمى‌ترين حيواناتى است که توسط بشر اهلى شده است. نوشته‌هاى زيادى مربوط به هزاران سال قبل به‌دست آمده است که اهميت بز را از نظر تأمين منابع شير، گوشت، کرک و پوست نشان مى‌دهند. امروزه در ایران حدود 25 ميليون راس بز موجود است که حدود ٢0 نژاد بز شناسايي شده است. اين نژادها به منظور توليد گوشت پرورش داده مي‌شوند ولي مو و كرك نيز براي مصرف در صنايع دستي و صادرات از اهميت ويژه‌اي برخوردارند. در بین این نژادها، بز  مرخز یكی از نژادهای منحصر بفرد استان كردستان و یكی از ذخایر ژنتیكی با ارزش كشور است. بدن این دام از الیافی بنام موهر (مه رز) پوشیده شده که از نظر اقتصادی حائز اهمیت است. 
وی افزود: در بین نژادهای بز دنیا، تنها دو نژاد مرخز و آنقوره قادر به تولید الیاف موهر می باشند. تغييرات پديد آمده در شيوه زندگي دامداران، مناسبات آنها با بازار و محدوديتهاي ايجاد شده طي دو دهه اخير سبب كاهش شديد جمعيت اين دام شده است. در سال 1390 و بر اساس بررسيهاي بعمل آمده، جمعيت این دام به 1500 رأس كاهش يافته است. با توجه به محدودیت های بوجود آمده از جمله کاهش جنگلهای بلوط بعنوان اصلی ترین منبع غذایی این دام و عدم تمایل دامداران جوان برای تکثیر این دام به دلائل اقتصادی و بروز بعضی بیماریها و غیره، این کاهش جمعیت یک تهدید محسوب می گردد. همچنین كاهش جمعيت اين دام علاوه بر اينكه لطمه اي بر فرهنگ موجود مي باشد، بر روند تخريب جنگل نيز موثر است.
 فاضلی خاطر نشان کرد:  مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بر اساس یکی از رسالتهای خود مبنی بر حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی در ایران، بز مرخز را بعنوان یکی از نژادهای منحصر بفرد در جهان و در معرض انقراض به منظور حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور انتخاب نمود. همچنین با توجه به جنبه های اقتصادی، فرهنگی و بومی بودن این نژاد اقدام به تهیه رده های سلولی از بز مرخز و  حفظ و نگهداری آنها نموده است. اين مجموعه به عنوان منبعي سهل الوصول و آماده براي تحقيقات ژنتيك، اصلاح نژاد، همانندسازي و... در اختيار محققين علاقمند قرار دارد. همچنین این مجموعه سلولي مي تواند زمينه ساز توجه بيشتر براي حفظ اين گونه با ارزش به عنوان يكي از اقلام گنجينه تنوع زيستي باشد.
 گفتنی است مشخصات رده هاي سلولي بز مرخز، از طريق سايت مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در دسترس است.
علاقمندان مي توانند براي مشاهده اطلاعات فوق الذكر  به آدرس www.ibrc.ir مراجعه نمايند.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه