تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391
مدیرعامل سازمان انتقال خون : زنگ خطر جدی سرطان معده در ایران به صدا درآمده است

  مدیرعامل سازمان انتقال خون : زنگ خطر جدی سرطان معده در ایران به صدا درآمده است

مدیرعامل سازمان انتقال خون در اشاره به اینکه چه عواملی سبب سرطان معده می شود گفت: سرطان معده در سالهای اخیر از قسمت های انتهایی معده ، از نظر آناتومی خود را به قسمت های ابتدایی رسانده که در اصطلاح محل اتصال مری به معده نامیده می شود. مهمترین علت این اتفاق نیز به نظر می رسد مشکلات آلودگی های محیطی، نیترید های آب و مواد غذایی باشند.
امتیاز: Article Rating
دکتر غلامرضا توگه مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران و  فوق تخصص بیماری های خون و سرطان بالغین در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: طبق گزارشات کمیته ثبت سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرطان معده در کشورما مقام اول را دارد و این نشان می دهد که با زنگ خطر جدی در باره این بیماری رو به رو هستیم.

وی افزود: بار درمانی در مملکت ما برای مجموعه سیستم ها و دست اندرکاران حوزه سلامت بعد از بیماران قلبی عروقی برعهده سرطان ها و از میان سرطان ها ، سرطان معده درجه اول را دارد. به این مفهوم که با شرایط سختی رو به رو هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در اشاره به اینکه چه عاملی سبب این بیماری می شود گفت:  تنها می شود این اشاره را داشت که سرطان معده در سالهای اخیر از قسمت های انتهایی معده ، از نظر آناتومی خود را به قسمت های ابتدایی رسانده که در اصطلاح محل اتصال مری به معده نامیده می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: مهمترین علت این اتفاق این است که به نظر می رسد مشکلات آلودگی های محیطی، نیترید های آب و مواد غذایی  نقش مهمی در پاتوژن سرطان دارند .

دکتر توگه اضافه کرد: مصرف غذاهای مانده و غذاهایی که به روش دودی حفاظت و نگهداری می شود نیز از جمله مسائل خیلی مهم در ابتلا و ایجاد سرطان معده است و در تغییر فرم این سرطان که از ناحیه انتهایی به ناحیه ابتدایی رسیده نقش مهمی داشته و این هشداری برای تمام دست اندرکارانی است که در امور مسائل غذا و دارو و همچنین محیط زیست و کشاورزی دخیل هستند و باید راهکار سنجی شود.

وی همچنین با بیان اینکه علاوه بر حفظ رژیم غذایی مناسب جلوگیری از بروز این بیماری نیز بسیار مهم است افزود: باید هزینه مناسبی برای آن گذاشته شود چون در نهایت سوددهی خوبی خواهد داشت و تشخیص زودرس آن نیز می تواند برای درمان موفق تر کمک کننده باشد.

به گفته توگه متاسفانه سرطان معده خصوصا اگر ایجاد آن در بخش های میانی و انتهایی باشد علائمش خیلی دیر رس است.

این فوق تخصص بیماری های خون و سرطان گفت: طبق آخرین آمارهای آمریکا، 65 درصد بیماران زمانی تشخیص داده می شوند که از نظر پزشکی درمرحله پیشرفته هستند و نشان می دهد که باید نسبت به علائم و نشانه های این بیماری حساسیت بیشتری داشت. سرطان های معده معمولا علائم خود را با تغییرات سوء هاضمه نشان می دهند و علائم خاص و ویژه ای در ابتدا ندارند.

پزشک خانواده مشکل تشخیص دیرهنگام بیماری را رفع می کند

وی همچنین گفت: بیمارانی که دچار سوء هاضمه هستند و با درمان های معمول و متداول بهبود پیدا نمی کنند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.خوشبختانه از امسال قرار است بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع که توسط وزارت بهداشت و درمان به شدت روی آن کار شده و حمایت می شود در همه شهرهای مملکت اجرایی شود لذا اگر بتونیم با حمایت های خودمان و با رفع مشکلات و همکاریمان، این سیستم را نهادینه کنیم یکی از مزایای آن، درهمین بیماری سرطان معده خواهد بود.

پیوند سلول های بنیادی هنوز در بیماران  مبتلا به سرطان معده مطرح نیست

مدیرعامل سازمان انتقال خون درخصوص پیوند سلول های بنیادی گفت: پیوند سلول های بنیادی هنوز در بیماران  مبتلا به سرطان معده مطرح نیست و شاید در آینده بتوان از این سلول های برای درمان بیماران سرطانی کمک گرفت.

توگه در خصوص بانک خون بندناف و لزوم ذخیره سازی سلول های بنیادی گفت: اگرچه بنا به دلایلی نظیر یافتن نمونه مناسب، کافی بودن میزان سلول و همچنین شرایط عمومی بیماری که نیاز به پیوند دارد هنوز از بانک عمومی خون بندناف سازمان انتقال خون پیوندی صورت نگرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به روند مثبت یافت نمونه های مناسب امسال از بانک عمومی خون بندناف سازمان انتقال خون  پیوند انجام شود.

پذیره نویسی HLA نیاز ضروری جامعه است

مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: شاید بالاتر از بانک کردن سلول های بنیادی خون بندناف، پذیره نویسی HLA است. یعنی افراد مراجعه و داوطلب شوند که اگر زمانی به سلول های بنیادی خون آنها نیاز شد، این سلو لها را به افراد نیازمند اهدا کنند.این از همه بانک ها بالاتر و مهم تر است چون هزینه ای که برای بانک کردن خون بندناف هست بسیار زیاد است اما در پذیره نویسی HLA این مشکلات را نداریم.

وی در عین حال گفت: البته با توجه به کاهش عوارض پیوند از خون بندناف در دنیا ، این روش درمانی از چرخه حذف نشده و در برخی بیماری ها هماهنگ با HLA  خواهر و برادر و موفق بوده اما پذیره نویسی سلول های بنیادی کار بسیار مهم و ارزنده ای است.

توگه اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر بیمارستان شریعتی، سازمان انتقال خون ایران نیز مبادرت به این کار کرده و مطمئنا موفق خواهد شد.

وی گفت: سازمان انتقال خون سالانه با حدود 2 میلیون از افراد خیر که خون خود را اهدا می کنند روبه رو است و بیش از 200 پایگاه در سراسر کشور داریم  لذا در پذیره نویسی بانک HLA انشالله موفق می شویم.

این فوق تخصص بیماری های خون و سرطان  تاکید کرد: بانک خون بندناف جایگاه خود را دارد و پذیره نویسی هم جایگاه خود را دارد و امیدواریم طی سال های آینده افراد بتوانند از خدمات هر دو بانک استفاده مفیدی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه