تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 مرداد 1393
جدیدترین یافته ها در مورد سرطان تخمدان

  جدیدترین یافته ها در مورد سرطان تخمدان

توسط محققان سنگاپوری مارکرهای جدیدی برای تشخیص زود هنگام سرطان تخمدان و انتخاب درمان مناسب برای بیماران مبتلا به دست آمده است. سرطان تخمدان در حال حاضر در مراحل اولیه به سختی تشخیص داده می شود زیرا علایمی که مختص این بیماری باشد وجود ندارد. موفقیت درمان در مراحل پیشرفته سرطان بسیار کم است و منجر به بالابودن نرخ مرگ و میر در مبتلایان به این نوع سرطان می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily،  محققان سنگاپوری به تازگی سرنخ هایی را به دست آورده اند که به تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه کمک می کند و پزشکان را قادر می کند تا در مورد هر بیمار درمان خاصی را به کار گیرند. 
سه نوع سرطان عمده شامل سرطان های سینه، تخمدان و رحم به طور خاص زنان را درگیر می کنند و از میان آن ها سرطان تخمدان نگران کننده تر است  زیرا به علت عدم وجود علایم هشدار دهنده معمولا تنها زمانی که بیماری در مراحل پیشرفته خود قرار دارد تشخیص داده می شود . در سال های اخیر شیوع سرطان تخمدان درکشورهای توسعه یافته نظیر سنگاپور افزایش یافته است. پژوهشگران سنگاپوری بیومارکری را برای سلول های بنیادی تخمدان شناسایی کرده اند که ممکن است به تشخیص زودتر سرطان تخمدان کمک کند و درمان  این نوع سرطان را در مراحل اولیه امکان پذیر نماید. این گروه مولکولی به نام Lgr5 را شناسایی کرده اند که درسطح سلول های اپیتلیوم تخمدان قرار دارد. Lgr5 قبلا برای شناسایی سلول های بنیادی در دیگر بافت ها نظیر روده و معده استفاده شده بود واین محققان  برای اولین بار نشان داده اند  این مولکول به عنوان بیومارکر تخمدان نیز می تواند در نظر گرفته شود. آن ها جمعیت جدیدی از سلول های بنیادی اپیتلیال را در تخمدان کشف کرده اند که Lgr5 را تولید کرده و تکوین تخمدان را کنترل می کنند. با استفاده از Lgr5 به عنوان بیومارکر سلول های بنیادی تخمدان سرطان تخمدان می تواند زودتر تشخیص داده شود و درمان موثرتری برای بیمار به کار رود. این یافته ها در Nature Cell Biology  نیز ارائه شده است. از میان انواع گوناگون سرطان های تخمدان  که شناسایی شده اند نوع high-grade serous ovarian carcinoma یا HG-SOC  شایع ترین سرطان تخمدان است که در اپیتلیال ایجاد می شود و کشنده ترین نوع سرطان تخمدان نیز هست و تنها 30 درصد از این بیماران بعد از تشخیص بیماری بیشتر از 5 سال زنده می مانند.  اطلاعات زیادی در مورد HG-SOC  وجود ندارد زیرا بیومارکرهای شناخته شده ای که به تشخیص و پیش اگهی این بیماری  کمک کند وجود ندارد.
 با بهره گیری از روش های آنالیز در بیوانفورماتیک گروه دیگری از محققان سنگاپوری ژنی را شناسایی کرده اند که انواع  جهش یافته آن ها می تواند برای پیش آگهی بیماری و انتخاب درمان مناسب برای هر بیمار  مبتلا به HG-SOC به کار روند. این ژن که Checkpoint Kinase 2 یا CHEK2 نامیده شده است می تواند به عنوا ن مارکر پیش آگهی دهنده در مورد طول عمر فرد مبتلا به HG-SOC عمل کند. بیمارانی که دارای ژن جهش یافته CHEK2 هستند طی پنج سال  بعد از تشخیص تسلیم این بیماری می شوند. احتمالا این نوع جهش ها  با پاسخ ضعیف به درمان های ضد سرطان همراهند. مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان بالاست و  علی رغم تفاوت های موجود بین سلول های سرطانی  درهر تومور و نیزتفاوت های میان تومورها ، همه  بیماران  تحت درمان مشابهی قرار می گیرند. با توجه به یافته های پژوهشگران سنگاپوری personalised medicine یعنی انتخاب روش درمانی متفاوت برای هر بیمار در مورد افراد مبتلا به سرطان تخمدان می تواند توسعه پیدا کند. به این معنی که درمان هایی جداگانه ای برای زیرگروه های این بیماران ابداع شود. 
 پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه