(آرشیو ماه بهمن 1398)
جهت گیری ها در تحقیقات مدل سازی برون تنی اندام ها
دو رویکرد جدید به طور قالب برای شبیه سازی مدل های برون تنی مناسب از نظر فیزیولوژیک اندام های انسانی استفاده شده اند: ارگانوئیدها و اندام روی چیپ (organ-on-a-chip)
ﺳﻪشنبه، 29 بهمن 1398 - 08:20
احیای قدرت شنوایی با کمک ژن درمانی در مدل های حیوانی
گروهی از پژوهشگران موفق شدند شنوایی را در موش مدل دارای ناشنوایی DFNB9 (یکی از رایج‌ترین فرم‌های ناشنوایی ژنتیکی مادرزادی) بازیابی کنند.
شنبه، 26 بهمن 1398 - 10:15
هویت ژنتیکی منحصربفرد پیش سازهای ریوی پریموردیال
برای اولین بار، محققین یک برنامه ژنتیکی را شناسایی کرده اند که در تعیین هویت پیش سازهای ریوی پریموردیال نقش دارد. این پیش سازها، سلول های جنینی هستند که بعد از تولد به سلول های پوشاننده سیستم تنفسی تبدیل می شوند. به عقیده محققین، این یافته می تواند در درمان بیماری های سیستم تنفسی مانند بیماری ریوی انسدادی مزمن(COPD)، نقصان آلفا-1 آنتی تریپسین و فیبروز کیستیک کمک کننده باشد.
شنبه، 26 بهمن 1398 - 10:00
یافته های جدید در زمینه پردازش نور توسط سلول های چشم
شبکیه چشم، لایه‌ای متشکل از سلول‌های متفاوت موسوم به گیرنده های نوری (photoreceptors) است که به میزان متفاوتی از نور واکنش نشان می‌دهند. سلول‌هایی که نور زیادی را پردازش می‌کنند، سلول های مخروطی و سلول‌هایی که نور کمتری را پردازش می‌کنند، سلول های استوانه ای نام دارند.
شنبه، 26 بهمن 1398 - 09:45
یک رویکرد جدید ویرایش ژنوم برای موجودات زنده
توانایی اصلاح ژن‌های موجود در ارگانیسم‌های زنده می‌تواند فرصت درمان بسیاری از بیماری‌های وراثتی را فراهم کند؛ اما بسیاری از این ابزارهای اصلاح ژن نمی‌توانند قسمت‌های اصلی DNA را هدف قرار دهند و ابداع یک فناوری با چنین قابلیتی نیز بسیار دشوار است، زیرا بافت زنده، انواع گوناگونی از سلول‌ها را در بر دارد.
شنبه، 26 بهمن 1398 - 09:15
استفاده از سلول درمانی برای درمان آسیب های ریوی در مطالعات پیش بالینی
پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافته اند که پیوند نوع خاصی از سلول‌های ریه موش‌های سالم به موش‌های مبتلا به آنفلوانزا می‌تواند به ترمیم آسیب‌های ریوی آنها کمک کند. در این آزمایش، سلول‌های خاصی موسوم به سلول‌های آلوئولار نوع دو (AT2)، از ریه موش های سالم به موش‌های ناسالم پیوند زده شد تا به تنفس ساده‌تر آنها و بهبود سطح اکسیژن دریافتی کمک کند.
شنبه، 26 بهمن 1398 - 09:00
یافتن مکانیسم پشت پرده تشکیل اسکار در سیستم عصبی مرکزی
سلول های بنیادی و پیش ساز عصبی(NSPCs) که از ناحیه تحت بطنی(SVZ) منشا می گیرند، می توانند به ترمیم آسیب مغزی ناشی از اختلالات سیستم عصبی مرکزی کمک کنند.
چهارشنبه، 23 بهمن 1398 - 09:29
تولید پوست دارای عروق با استفاده از پرینتر سه بعدی
محققان برای نخستین بار توانسته اند روشی را برای پرینت سه‌بعدی پوست زنده و رگ‌های خونی آن ارائه دهند. این پژوهش، گام قابل‌توجهی در تولید پوست های طبیعی تر و شبیه تر به پوست بدن محسوب می شوند.
دوشنبه، 21 بهمن 1398 - 11:39
سلول های بنیادی برای بازسازی سینه های آسیب دیده بوسیله تومور
محققین اسپانیایی بر این باورند که استفاده از یک درمان آزمایشگاهی یعنی جداسازی سلول های بنیادی بافت چربی شکمی و تزریق آن ها به سینه می تواند آسیب های ناشی از جراحی تومورهای سینه ای را برطرف سازد.
دوشنبه، 21 بهمن 1398 - 11:29
ایجاد تصاویر سه بعدی از یک مولکول RNA حیاتی برای برنامه ریزی سلول های بنیادی
محققین در Los Alamos اولین تصاویر سه بعدی را از نوعی خاص از مولکول RNA ایجاد کرده اند که برای برنامه ریزی سلول های بنیادی حیاتی است و آن را به عنوان "جسم سیاه"( dark matter) ژنوم می شناسند.
دوشنبه، 21 بهمن 1398 - 11:21
راه‌اندازی فاز اول بزرگترین مرکز جامع سلول‌های بنیادی دانشگاهی در تهران
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: فاز اول بزرگترین مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه‌های کشور روز یکشنبه ( ۲۰ بهمن ۹۸) در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی می‌شود.
یکشنبه، 20 بهمن 1398 - 09:22
سلول‌های بنیادی چه نقشی در درمان آرتروز دارند؟
مدیر گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی مزانشیمی و استخوان و غضروف رویان درباره نقش سلول‌های بنیادی در درمان آرتروز گفت: روی مفصل یک لایه غضروف است، طی آرتروز این لایه ناصاف می‌شود ما سلول‌های بنیادی را از فرد می‌گیریم و به فضای مفصلی تزریق می‌کنیم.

شنبه، 19 بهمن 1398 - 14:49
استفاده از داربست های پرینت شده برای درمان سوختگی های شدید
تیمی از محققین کانادایی توانسته اند با موفقیت از یک پرینتر پوستی سه بعدی دستی برای درمان سوختگی های شدید استفاده کنند. این پرینت می تواند سلول های پوستی جدید را به طور مستقیم روی زخم پرینت کند.
شنبه، 19 بهمن 1398 - 10:30
ترکیبی متعفن به عنوان درمانی برای آترواسکلروزیس
در تلاش برای بررسی فرایندی که به موجب آن ماکروفاژها سلول های مرده بدن را حذف می کنند، محققین دانشگاه کلمبیا به یک کشف جالب رسیده اند.
شنبه، 19 بهمن 1398 - 10:00
بعد از آسیب استخوانی، سلول های مغز استخوان تغییر شکل  داده و در ترمیم دخالت می کنند
باور مرسوم این است که بازسازی استخوان به شمار اندکی از سلول ها موسوم به سلول های بنیادی اسکلتی مربوط می شود که به صورت گروه های بزرگ تری درون سلول های استرومایی مغز استخوان قرار گرفته اند.
شنبه، 19 بهمن 1398 - 09:30
صفحه 1 از 3ابتدا   قبلی   [1]  2  3  بعدی   انتها   
کلیدواژه
کلیدواژه