تاریخ انتشار: یکشنبه 20 خرداد 1397
ورزش پا برای سلامت مغز و سیستم عصبی حیاتی است

  ورزش پا برای سلامت مغز و سیستم عصبی حیاتی است

یک پژوهش پیشگامانه نشان می دهد که سلامت عصبی به میزان زیادی به سیگنال هایی بستگی دارد که از عضلات بزرگ بدن در ناحیه پاها به مغز فرستاده می شود. این مطالعه جدید نشان می دهد چرا بیماران مبتلا به بیماری های نورون های حرکتی مانند MS، آتروفی نخاعی عضلانی و سایر بیماری های عصبی اغلب زمانی که دامنه حرکتی شان محدود می شود، سریع تر تحلیل می روند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای اخیرا در دانشگاه میلان ایتالیا صورت گرفته است نشان می دهد افرادی که قادر به انجام ورزش های طاقت فرسا(کلا ورزش کردن) نیستند یا فضانوردانی که به سفرهای فضایی می روند، نه تنها توده عضلانی شان را از دست می دهند بلکه شیمی بدن آن ها نیز در سطح سلولی تغییر می کند و حتی سیستم عصبی آن ها نیز دچار اختلالاتی می شود.

در این مطالعه محققین از موش هایی استفاده کردند که حرکت پاهای عقبی شان(نه پاهای جلویی) به مدت 28 روز محدود شده بود. این موش ها تغذیه و شرایط طبیعی داشتند و استرسی نیز نشان ندادند. در انتهای دوره آزمایش محققین ناحیه تحت بطنی مغز آن ها را مورد ارزیابی قرار  دادند. ناحیه تحت بطنی نیچ یا ریز محیط حاوی سلول های بنیادی عصبی محسوب می شود که در حفظ سلامت سلولی مغز نقش دارد. این مطالعه نشان داد که محدود کردن فعالیت فیزیکی موجب کاهش 70 درصدی تعداد سلول های بنیادی عصبی در مقایسه با موش های طبیعی می شود. هم چنین در موش هایی که فعالیت حرکتی و ورزشی آن ها محدود شده بود، هم نورون ها و هم اولیگودندروسیت ها به بلوغ کامل نرسیدند. محققین براین باورند که پاها بویژه در تمرین های استقامتی، سیگنال هایی را به مغز می فرستند که برای تولید سلول های عصبی سالم حیاتی هستند. علاوه براین مشخص شد که محدود کردن تمرینات ورزشی و حرکتی میزان اکسیژن را در بدن پایین می آورد و محیط غیر هوازی را ایجاد می کند که متابولیسم را تغییر می دهد. کاهش ورزش روی دو ژن که یکی از آن ها به نام CDK5Rap1 برای سلامت میتوکندریایی ضروری است، اثر می گذارد. نیازی به گفتن نیست که این میتوکندری ها موتورخانه تامین انرژی در سلول ها محسوب می شوند.

در مجموع این مطالعه نشان می دهد که چقدر فعالیت های حرکتی و ورزشی می تواند در سلامت فرد تاثیر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه