تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 آبان 1393
طبقه بندی سلول های سرطانی خونی برای پیش بینی بهتر گسترش بیماری

  طبقه بندی سلول های سرطانی خونی برای پیش بینی بهتر گسترش بیماری

برای اغلب بیماران تومورهای اولیه اغلب کشنده نیستند. در عوض تومورهای متاستازیکی هستند که از جایگاه اولیه شان پراکنده شده و به سایر قسمت های بدن تهاجم می کنند که علت اصلی مرگ در اغلب سرطان ها است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، محققین عقیده دارند که این تومورهای متاستازیک کشنده سلول های سرطانی هستند که از جایگاه اولیه شان به درون جریان خون آزاد می شوند. محققین به جداسازی این سلول های توموری گردش کننده(CTCs) در خون بسیار علاقه مند هستند زیرا این سلول ها این پتانسیل را دارند که ویژگی های یک تومور را بدون انجام بیوپسی نشان دهند و ممکن است به پزشکان در تشخیص میزان تهاجمی بودن یک تومور و این که ایا می تواند منجر به یک بیماری متاستازیک شود کمک کند. با این وجود همه سلول های توموری گردش کننده در بیماران یکسان نیستند. یافته های جدید نشان داده است که CTCها بسیار هتروژن هستند تنها کسر کوچکی از این سلول ها دارای پتانسیل متاستازی و پراکنده شدن در بدن است. تکنولوژی هایی در حال حاضر وجود دارد که اجازه به دام انداختن این سلول ها از خون بیماران سرطانی را می دهد اما به خوبی برای تمایز قایل شدن بین این سلول های هتروژن تجهیز نشده اند. این تکنیک ها بیشتر تعداد CTCهای موجود در خون را نشان می دهند و قادر به تشخیص سلول هایی با ویژگی متاستازی بیشتر نیستند و بنابراین برای شناسایی میزان تهاجمی بودن سلول ها مفید نیستند.

محققین دانشگاه تورنتو ابزار جدیدی را ارائه داده اند که هتروژنی این سلول ها را به خوبی نشان می دهد. این ابزار با استفاده از نانوذره ها برای نشان دار کردن سلول ها، CTCهای جمع آوری شده از نمونه ها را بر مبنای فنوتیپ سلولی به زیرجمعیت های مختلفی تقسیم بندی می کند و چهره دقیق و فوری را از طبیعت این سلول های توموری در خون بیماران ارائه می دهد. تشخیص ویژگی های فنوتیپی سلول های توموری گردش کننده در خون در مقایسه با تعداد کمی آن ها، طبقه بندی و مدیریت این سلول ها را آسان تر می کند. در واقع این ابزار اجازه ارزیابی تفاوت های بین این سلول ها را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه