تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 آذر 1393
خلق مجدد سلول های بنیادی از بیماران فوت شده برای مطالعه بیماری های ناتوان کننده

  خلق مجدد سلول های بنیادی از بیماران فوت شده برای مطالعه بیماری های ناتوان کننده

محققین روش جدیدی را با استفاده ازDNA نمونه های خونی ذخیره شده برای خلق مجدد سلول های بنیادی روده و مغز از بیمارانی که چندین دهه قبل فوت شده اند پیدا کرده اند تا بتوانند دلیل بیماری های ناتوان کننده ای مانند بیماری روده التهابی را پیدا کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه آزمایشگاهی می تواند درمان های جدیدی را برای بیمارانی که از اختلالات شدید گوارشی و نورون های حرکتی رنج می برند ارائه دهد. بیمارانی که به دلیل این اختلالات فوت شده اند اما نمونه های خونی آن ها که به صورت داوطلبانه اهدا شده است از مدت ها قبل موجود است. کاربردهای بالقوه این پژوهش بسیار وسیع است. با استفاده از نمونه های خونی ذخیره شده این بیماران فوت شده، دکتر Sareen و همکاران دریافتند که آن ها می توانند سلول های بنیادی به نام سلول های بنیادی پرتوان القاشده(iPSCs) را در ظروف آزمایشگاهی ایجاد کنند و اساسا سلول های بیمار را سال ها بعد از مرگ آن ها مجددا احیا کنند.

این روش به محققین این اجازه را می دهد که بتوانند بین علایم بیماران، اطلاعات ژنتیکی موجود در DNA آن ها و رفتار سلول های بنیادی در آزمایشگاه ارتباط برقرار کنند. در عوض، این امر محققین را قادر می سازد که مکانیسم های بیولوژیک پشت این بیماری ها را شناسایی کنند و درمان های جدیدی را نیز ارائه دهند. هم چنین این تکنیک به پزشکان این امکان را می دهد که روش های نمونه گیری تهاجمی را که برای ایجاد سلول های iPS از بیماران زنده مورد نیاز است را جایگزین کنند.

این یافته های جدید به ما این امکان را می دهد که رده های جدیدی از سلول های بنیادی را از میلیون ها نمونه ذخیره شده از بیماران در مقادیر انبوه ایجاد کنند. برخی از این بیماران مبتلا به بیماری های نادر و مهمی تشخیص داده شده بودند. محققین در Cedars-Sinai گام مهمی به سوی شخصی سازی و دقیق سازی درمان برای بیمارانی با بیماری های مختلف برداشته اند. بیماری Crohns یکی از اولین بیماری هایی است که بدین طریق در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گرفته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه