تاریخ انتشار: شنبه 02 دی 1391
پیوند سلول های بنیادی عصبی آغاز و پیشرفت ALS را کند می کند
با آزمایش بر روی مدل موشی مشخص شد؛

پیوند سلول های بنیادی عصبی آغاز و پیشرفت ALS را کند می کند

تحقیقات امید بخش جدید نشان می دهد که ALS( اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی) ممکن است با استفاده از سلول های بنیادی عصبی قابل درمان باشد.

به گزارش بنیان به نقل از sciencecodex.com ، محققان موسسات متعدد، از جمله دانشگاه پزشکی ماساچوست ،موسسه تحقیقات دانشکده پزشکی سانفورد-برنهام و بریگهام نشان داد که سلولهای بنیادی عصبی، زمانی که به نخاع مدل موشی مبتلا به ALS پیوند می شوند، شروع و پیشرفت این بیماری را کند کرده و عملکرد حرکتی، تنفس و میزان بقا را در مقایسه با موش های درمان نشده، بهبود می دهد.
خلاصه این مطالعات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.
ALS یک اختلال پیشرونده عصبی موثر بر نورونهای حرکتی در سیستم عصبی مرکزی است. نورونهای حرکتی می میرند و توانایی مغز برای ارسال سیگنال به ماهیچه های بدن در معرض خطر قرار می گیرد. این امر منجر به از دست دادن خود به خودی حرکت عضلات ، فلج و در نهایت نارسایی تنفسی می شود.
 علت اکثر موارد ALS شناخته نشده است،حدود 10 درصد از موارد آن ارثی است. اگرچه محققان دانشکده پزشکی UMass و جاهای دیگر چندین ژن را شناسایی کرده اند که نشان دهنده علت ALS ارثی است، تقریبا 50 درصد از موارد آن، علت ناشناخته ژنتیکی دارد.
سلول های بنیادی عصبی پیش ساز همه سلول های مغزی هستند. آنها توانایی خودنوسازی داشته، سلول های بنیادی عصبی بیشتری را ایجاد کرده و با تمایزبه سلول های عصبی و سلول های دیگرمغزی تبدیل می شوند. این سلول ها همچنین می توانند سلول های عصبی با نقص عملکرد را نجات داده و به حفظ و بازسازی بافت مغز کمک کنند. اما آنها پیش از این هرگز به صورت گسترده در یک مدل مناسب ALS مورد مطالعه قرار نگرفته بودند.
گروهی به رهبری دکتر Evan Snyder  درموسسه برنهام ، در 11 مطالعه مستقل، سلولهای بنیادی عصبی را به نخاع مدل موشی ALS پیوند زدند. این پیوند سلول های بنیادی عصبی موجب حفظ سلامت و عملکرد سلول های عصبی باقی مانده شد.
به طور خاص، سلولهای بنیادی عصبی مولکولهای حفاظتی را تولید می کنند که از نابودی سلول های عصبی باقی مانده جلوگیری می کنند. آنها همچنین سبب کاهش التهاب و مهار سلول های تولید کننده سموم و بیماری زا در نخاع میزبان می شوند.
دکتر Robert Brown نویسنده این مطالعه گفت:"اینکه سلول های بنیادی سبب بهبود بقا نورون حرکتی بدون تولید نورونهای حرکتی جدید می شوند، بسیارقابل توجه است. این یافته ها ما را به  بررسی بیشتر نقش سلول درمانی در ALS تشویق می کند. دکتر Brown رهبری تیمی را برعهده داشت که اولین ژن مربوط به ALS خانوادگی را کشف کرد.