تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 شهریور 1395
درمان های موجود برای سرطان خون، سلول های ایمنی را به اندازه 30سال پیرتر می کند

  درمان های موجود برای سرطان خون، سلول های ایمنی را به اندازه 30سال پیرتر می کند

برخی درمان های سرطان خاص مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می کنند و موجب عوارض جانبی مانند خستگی، سرگیجه و ریزش مو می شوند. اما در مطالعه ای جدید محققین دریافته اند که برخی درمان ها می تواند عوارض جانبی بلند مدتی نیز داشته باشند که شامل پیری زودرس سلول های ایمنی مبارزه کننده با بیماری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر با وجود همه عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند مدت، محققین پیوند سلول های بنیادی را گزینه درمانی مهمی برای بیماران مبتلا به سرطان های خونی می دانند. مطالعات متعدد نشان داده است که این سلول درمانی منجر به بهبود و بقای بسیاری از بیماران شده است اما آنچه مشهود است این است که این بیماران با وجود نشان دادن علایم بهبودی به برخی مشکلات دیگر در زمینه سلامتی شان دچار می شوند. محققین دانشگاه کارولینای شمالی با ردیابی یک مارکر مولکولی به نام p16 که با افزایش سن افراد در سلول های سفید خونی آن ها افزایش می یابد، یافته های جالبی را بدست آورده اند که نشان می دهد که پیوند سلول های بنیادی، منجر به افزایش این "پیری مولکولی" در سلول های ایمنی بیماران مبتلا به سرطان خون می شود.

در این مطالعه آن ها نشان داده اند که تیمار بیماران با سلول های بنیادی اتولوگ موجب می شود که سطح بیان mRNA این مارکر مولکولی(p16) مربوط به افزایش سن بالا رود و جالب تر این که این سطح بیان افزایش یافته معادل 30 سال افزایش سن شناسنامه ای افراد است. به عبارت دیگر افزایش بیان mRNAی مربوط به ژن کد کننده p16 به میزان چشمگیری با سن شناسنامه ای افزایش می یابد. این افراد اگرچه از نظر شناسنامه ای جوان هستند اما سلول های ایمنی آن ها تا 30 سال پیرتر از سن آن ها است و این امر مشکلاتی را برای سلامتی آن ها ایجاد می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه