تاریخ انتشار: یکشنبه 24 دی 1391
توسعه ارتوپدی در ایران مطابق کشورهای پیشرفته است
در گفتگو با « دکتر محمد رازی» مطرح شد؛

  توسعه ارتوپدی در ایران مطابق کشورهای پیشرفته است

دکتر « محمد رازی » متخصص ارتوپد و فوق زانو ، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی آسیا و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، توسعه دانش ارتوپدی را در ایران مطابق کشورهای پیشرفته و در مواردی حتی جلوتراز آنها دانست. در این باره خبرنگار « بنیان » با وی گفت و گویی انجام داده است که در پی می آید.
امتیاز: Article Rating

 

مرجان آقبلاغی-
- آقای دکتر لطفا بفرمایید در چه نوع آرتروزهایی، سلول درمانی مناسب است؟
آرتروز انواع مختلف دارد. در آرتروز اولیه ، بیمار دچار هیچگونه کجی یا اختلال مکانیکی در مفصل نیست. این افراد درصد بسیار کمی از مبتلایان به آرتروز را شامل می شوند و برای این بیماران سلول درمانی بسیار موثر است. اما بیشتر مبتلایان به آرتروز دچار عیب مکانیکی ، اختلال در چرخش زاویه و محور مفصل هستند یا آسیب دیدگی های شدیدی داشته اند که این آسیب دیدگی دچار از دست دادن مینیسک ، غضروف و اغلب هر دو در آنها شده است. اینگونه افراد هم دچار اختلال مکانیکی و هم اختلال آسیب های مینیسک و ACL   هستند که در این موارد سلول درمانی مناسب نیست و تنها ممکن است در ترمیم غضروف ، مینیسک و رباط موثر باشد .
- در ایران بهره مندی از دانش کشت غضروف چگونه است؟
در ایران کشت غضروف به سهولت انجام می شود و نه تنها موسسه رویان بلکه بخش خصوصی هم اقدامات درمانی را برای بیماران انجام می دهد و یک مسئله کاملا حل شده است.
- افراد در چه سنی بیشتر مستعد آرتروز هستند و برای درمان آرتروز در چه مرحله ای باید به پزشک مراجعه کرد؟ 
آرتروز سیر طبیعی بدن انسان است. آرتروز یعنی فرسودگی ، کهنگی و پیری استخوان که با کهولت سن همان طور که صورت فرد چروک می شود ، افراد دچاراین عارضه می شوند. فردی که 70 سال سن دارد غضروف مفصلی اش هم باید 70 ساله باشد . ولی اگر فرد 30 ساله ای بخواهد غضروف مفصلی اش مانند فرد 70 ساله تخریب شود باید علت آن را پیگیری کرد که این امر در اثر آسیب ، عفونت ، اختلال محور یا بیماری های رماتیسمی به وجود آمده است.پس آرتروز مختص دوران پیری است و اگر آرتروز در سن جوانی ایجاد شود باید خیلی زود پیگیری و ریشه یابی شود تا درمان های مناسب برایش آغاز شود.
- در چه مرحله ای باید سلول درمانی را در مبتلایان به آرتروز آغاز کرد؟
در مواردی که اختلال محور و آسیب عضو وجود ندارد سلول درمانی خیلی خوب پاسخ می دهد. اما ممکن است بیمارغضروف مفصلی اش دچار آسیب شود که در این نوع درمان می شود به صورت موضعی از کشت غضروف استفاده کرد و در آنجا پیوند سلول های غضروفی انجام داد و بیمار را درمان کرد. یا بیمار ممکن است مینیسک یا رباطش از بین رفته باشد که به عنوان تحریک و تسریع در سیر التیام می توان از سلول درمانی استفاده کرد.
- چه محدوده سنی برای سلول درمانی مناسبتر است؟ 
معمولا پروسه های التیام در سنین جوانی بهتر پاسخ می دهد. برای درمان بیماری ها هر چه سن کمتر باشد درمان راحت تر و نتیجه مطلوب تر خواهد بود. 
- پیشرفت علم ارتوپدی در ایران چگونه است و ما تا حد در این زمینه موفق بوده ایم؟
پیشرفت ارتوپدی در ایران بسیار مطلوب و خوشبختانه به روز است. حتی در مواردی اگر نخواهیم بگوییم از کشورهای پیشرفته جلوتریم اما عقب هم نیستیم . ارتوپدی علم بسیار وسیعی است که جنبه های مختلفی را شامل می شود و بنده  که جراحی زانو و آسیب های ورزشی را انجام می دهم به جرات می توانم بگویم فقط  به 40 درصد از این علم اشراف دارم . ارتوپدی ایران در سطح ارتوپدی دنیاست اما مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه در این زمینه باعث می شود گاهی کمبودهایی احساس شود. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه