تاریخ انتشار: شنبه 30 دی 1391
شناسایی جهش  ژنتیکی عامل ALS

  شناسایی جهش ژنتیکی عامل ALS

پژوهشگران کانادایی یک جهش جدید را شناسایی کرده اند که در بروز بیماری ALS دارای نقش است . این کشف می تواند نوید بخش روش های درمانی جدید برای این بیماری باشد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از Sceincedaily، دکتر Michael Strong  و همکارانش جهشی را در ژن ARHGEF28 که در بیماری ALS حضور دارد شناسایی کرده اند.  Amyotrophic Lateral Sclerosis  یا ALS، یک بیماری پیش رونده است که روی نورون های حرکتی ارتباط دهنده  مغز به ماهیچه ها در سراسر بدن تاثیر گذار است.
این گروه تحقیقاتی هر دو نوع ارثی و غیر ارثی این بیماری را مورد بررسی قرار داده و دریافته اند که در هر دو نوع ،تجمع غیر عادی یک پروتئین که از ژن فوق حاصل می شود، دیده می شود. یافته های این گروه حاکی از آن است که ALS یک اختلال در متابولیسم RNA  است. RNA یک واسطه یا پیام رسان بین ژن ها و پروتئین های ساخنه شده از روی آن هاست. 
دکتر Strong  می گوید زمانی که ما به یک سلول  درحال زوال نگاه می کردیم این پروتئین خاص به صورت غیر عادی  در سلول رسوب کرده بود.
وی افزود ما دریافتیم که یک جهش ژنیتیکی در ژن کد کننده  این پروتئین وجود دارد و این کشف بزرگی بود.
برخلاف اغلب پروتئین ها که یک عملکرد دارند،این پروتئین دارای دو عملکرد است. از یک طرف همراه RNA کار می کند از طرف دیگر در صورت بروز آسیب ،توانایی تولید مجدد سلول را دارد. به عقیده  این تیم تحقیقاتی این فعالیت ها رقابتی هستند به این معنی که در صورت وجود یک فعالیت ،آن دیگری متوقف خواهد شد. در مورد ALS، دکتر  Strongاذعان می کند که هنوز چگونگی تبدیل این دو حالت به یکدیگر شناسایی نشده است و پس از آن می توان این پروتئین را تعدیل کرد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه