تاریخ انتشار: یکشنبه 26 آذر 1396
آیا ژن درمانی و سلول درمانی در سال های آینده به بیماران مبتلا به اختلالات ارثی شبکیه کمک خواهد کرد؟

  آیا ژن درمانی و سلول درمانی در سال های آینده به بیماران مبتلا به اختلالات ارثی شبکیه کمک خواهد کرد؟

دیستروفی شبکیه ارثی، گروهی ناهمگون از اختلالات است که می تواند منجر به نابینایی فرد شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، در حال حاضر استفاده از روش ژن درمانی و برداشتن ژن ناقص و جایگزین کردن آن با یک ژن سالم در برخی از اختلالات و بیماری ها موفقیت آمیز بوده است اما زمان مورد نیاز یا زمان استفاده از درمان، مدت زمان اثر درمان و مکانیسم انتقال دارو و ایمنی زایی احتمالی از جمله سوالاتی است که در این زمینه وجود دارد.

برای نقص ژن RPE65، در حال حاضر راه حل موجود استفاده از محصول AAV2-hRPE65 است. در این میان تعداد انگشت شماری از ژن های دیگر نیز وجود دارد اما امکان تایید آن ها بوسیله FDA و استفاده از آن ها ظرف 5 سال آینده اندک است. با این حال با ظهور تکنولوژی CRISPR/Cas9 و قدرت ویرایش ژن ها، درمان موتاسیون های مرتبط با بسیاری از بیماری های وراثتی شبکیه دور از دسترس نیست ولی در حال حاضر مطالعات پیش درمانگاهی و سپس بالینی باید انجام شود تا ژن درمانی های مدنظر مورد تایید FDA قرار گیرند.

سلول درمانی مزیت های در درمان بیماری های مختلف نشان داده است و محققین براین باورند که استفاده از سلول های پیش ساز شبکیه و تزریق آن ها به فضای زیر شبکیه می تواند منجر به تشکیل سلول های شبکیه ای بالغ با قدرت سیناپتوژنز شود و به بهبود بینایی فرد کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه