تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 اسفند 1396
شناسایی ژن های دخیل در تخریب مغز وابسته به سن

  شناسایی ژن های دخیل در تخریب مغز وابسته به سن

گروهی از ژن ها و سوئیچ های ژنتیکی دخیل در تخریب مغز وابسته به سن بوسیله محققین دانشگاه های کمبریج و ساپینزا شناسایی شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آن ها نشان داده اند که تغییرات در یکی از این ژن ها به نام Dbx2 می تواند به صورت زودرس منجر به پیری سلول های بنیادی مغز شده و در نتیجه رشد آن ها را آهسته تر کند. در مغز، سلول ها دائم در حال مردن و جایگزین شدن با سلول های جدید بوسیله سلول های بنیادی مغزی هستند. با افزایش سن، تولید سلول های مغزی جدید بوسیله سلول های بنیادی آهسته می شود. با مقایسه فعالیت ژنی در سلول های مغزی موش های پیر و جوان، محققین بیش از 250 ژن را شناسایی کردند که سطح فعالیت شان با افزایش سن تغییر می کند. در سلول های پیر برخی از ژن ها مانند Dbx2 روشن شده و در برخی دیگر خاموش می شوند.

مشاهده شد با افزایش فعالیت Dbx2 در سلول های بنیادی مغزی جوان، سلول های جوان رفتاری مانند سلول های پیر نشان می دهند و رشدشان آهسته می شود. این پیری زودرس سلول های بنیادی شبیه سلول های بنیادی پیر نیست اما شباهت هایی نیز دارد. این بدین معنی است که بسیاری از این ژن ها نقش مهمی در پیری مغز دارند. هم چنین تغییراتی در چنین مارکر اپی ژنتیکی سلول های بنیادی پیری شناسایی شد که ممکن است در تخریب مغز همگام با پیری نقش داشته باشد. این تغییرات روی رفتار سلول ها با افزایش سن اثر می گذارد و می تواند دلیلی برای رشد آهسته آن ها باشد.

پیری در نهایت روی همه ما اثر می گذارد و ما را با بسیاری از مشکلات اجتماعی و سلامتی بویژه در زمینه بیماری های عصبی دست به گریبان می کند. با درک نحوه اثر گذاری پیری روی مغز(حداقل در موش) می توان به شناسایی راه هایی برای جلوگیری کاهش تعداد یا فعالیت سلول های بنیادی عصبی امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه