تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 خرداد 1397
معکوس کردن پیری با برداشتن چروک های درون سلولی

  معکوس کردن پیری با برداشتن چروک های درون سلولی

کشفی جدید در مورد اثرات پیری روی سلول های ما می تواند این فرصت را در اختیار پزشکان قرار دهد که دیابت، بیماری کبد چرب و سایر بیماری های متابولیکی را درمان کرده یا حداقل مهار کنند و حتی ساعت را به عقب برگردانده و پیری را معکوس کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافته های مطالعه ای در دانشگاه ویرجینیا نشان می دهد که بیماری کبد چرب و سایر اثرات ناخواسته مربوط به پیری ممکن است ناشی از چروکیده شدن هسته سلول ها باشند که حاوی DNA است. به نظر می رسد که این چروک های هسته ای می تواند مانع از عملکرد مناسب ژن های ما شود. راه حل یا کرمی برای برطرف کردن غشای چروکیده هسته وجود ندارد اما محققین براین باورند که می توانند با استفاده از ویروس ها موجب صاف شدن غشای هسته ای شوند و بدین ترتیب عملکرد سلول ها را مانند زمان جوانی سلول ها احیا کنند. این مطالعه بوسیله ایرنا بوچکیس نشان می دهد که جایگاه DNA درون هسته سلول ها بسیار مهم است. ژن هایی که خاموش هستند در جایگاهی دور از غشا قرار می گیرند. اما با افزایش سن، غشای هسته به صورت مواج و نامنظم در می آیند و این امر مانع از خاموش شدن مناسب ژن ها می شود. در هر سلولی، DNA یکسانی وجود دارد اما هر سلول با سلول دیگر متفاوت است، دلیل این امر چیست؟ در واقع برخی از ژن ها برای تبدیل شدن سلول ها به کبد روشن و برای تبدیل شدن سلول ها به مغز خاموش می شوند و برعکس. اگر این خاموش و روشن شدن به صورت مناسب صورت نگیرد، مشکلاتی رخ می دهد.

با نگاهی به مدل بیماری کبد چرب، بوچکیس و همکارانش دریافتند که کبد ما با افزایش سن و بدلیل چروکیده شدن غشای هسته، انباشته از چربی می شود. اگر این غشا نتواند به درستی عمل کند، DNA که باید از دسترس خارج شود، باز شده و در نتیجه برخی از ژن ها خاموش نمی شوند. تجمع چربی درون کبد می تواند منجر به اثرات شدیدی روی سلامتی بگذارد و خطر دیابت نوع دو و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

چروکیده شدن غشای هسته از فقدان پروتئین های لامین نشات می گیرد که در اشکال مختلفی وجود دارند. با احیای لامین ها می توان غشای هسته را صاف کرد، همانند کاری که رتینول با چروک های چهره می کند. به منظور احیای لامین، بوچکیس معتقد است که می توان از ویروس ها استفاده کرد. پیش از این از ویروس ها برای اهداف پزشکی استفاده شده بود و به همین دلیل می توان از آن ها در این مورد نیز استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه