تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 خرداد 1392
اولین پیوند سلول های بنیادین نیمه سازگار با موفقیت انجام شد

  اولین پیوند سلول های بنیادین نیمه سازگار با موفقیت انجام شد

اولین پیوند سلولهای بنیادین نیمه سازگار برای یک مرد 21 ساله در ویتنام با موفقیت انجام شد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، پزشکان موسسه خون شناسی و انتقال خون شهر هو چی مین پیوند سلولهای بنیادین نیمه سازگار را برای یک مرد 21 ساله از استان جنوبی دانگ نای در اواخر آوریل انجام داده و وی در روزهای پایان هفته گذشته پس از 28 روز از بیمارستان مرخص شد.
براساس اظهارات فو چی دانگ این بیمار با نام سائو شوان هیپ اوایل آوریل با نشانه های خستگی مفرط، تب بالا و کم خونی بستری شد. پس از انجام آزمایشها پزشکان بیماری وی را لوسمی حاد میلوئیدی تشخیص دادند.
لوسمی حاد میلوئیدی یا به اختصار AML یکی از انواع سرطان خون است، این سرطان سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد که بافت ‌های مغز استخوان را می ‌سازند و روند حادی دارد.
به گزارش مهر ، خواهر بزرگتر هیپ که گلبولهای سفید خونی وی تاحدی با نوع بافت HLA برادرش تطابق داشت موافقت خود را برای اهدای یک سلول بنیادین به برادرش اعلام کرد. HLA ها پروتئینهایی هستند که در اکثر سلولهای بدن انسان وجود دارند.
پزشکان مجبور شدند که سلولهای بنیادین اهدا شده را در اتاقی در دمای منفی 196 سانتیگراد به مدت 20 روز قرار داده و پس از آن عمل پیوند را در تاریخ 25 آوریل انجام دهند.
هیپ روز 24 می (3 خرداد) بیمارستان را ترک کرد.
پزشکان هنوز هم این بیمار را تحت نظر دارند تا از هر گونه عوارض جانبی که می تواند بر کبد، قلب یا ریه های وی تأثیر بگذارد مطلع باشند. اما اظهار داشتند که وی پس از سپری شدن شش ماه تا یک سال به طور کامل بهبود می یابد.
درمان وی با هزینه ای بیش از 14 هزار دلار انجام شد که 70 درصد آن توسط بیمه درمانی هیپ پرداخت شد.
گفته می شود که پیوند سلولهای بنیادین نیمه سازگار یک گزینه درمانی برای 70 درصد بیمارانی است که دارای اهدا کننده برادر یا خواهری نیستند که با آنها  HLA یکسان داشته باشند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه