تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 شهریور 1397
آسیب ژنتیکی حاصل استفاده از تکنیک ویرایش ژنی CRISPR/Cas9

  آسیب ژنتیکی حاصل استفاده از تکنیک ویرایش ژنی CRISPR/Cas9

محققان در موسسه ی سنگر دریافتند استفاده از ویرایش ژنی CRISPR/Cas9 می تواند آسیبی بزرگتر از آن چه در گذشته متصور می شد به ژنوم وارد نماید. این نتایج به این مفهوم است که استفاده از CRISPR/Cas9 بعنوان ژن درمانی می تواند باعث تغییراتی شود که به سلول ها آسیب زیادی می زنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نتیجه ی حاصل از این مطالعه در مجله ی Nature Biotechnology به چاپ رسید. این مطالعه همچنین بیان داشت تست های معمول که برای شناسایی آسیب ها و تغییرات DNA مورد استفاده قرار می گیرد نمی تواند این تغییرات را شناسایی نمایند. برای شناسایی آسیب های وارد شده به DNA از طریق ژن درمانی نیاز به تست های ویژه ای می باشد. CRISPR/Cas9 یکی از جدیدترین ابزارهای ویرایش ژنی است. در این تکنیک می توان قسمت خاصی از DNA موجود در سلول را که دچار آسیب شده است برداشته و در همان محل مورد نظر تغییرات لازم را اعمال نمود. همچنین استفاده از این روش، در مطالعات نیز کاربرد بسیاری دارد. استفاده از این روش می تواند نوید دهنده ی درمان برای بیماری هایی همچون ایدز و سرطان و یا بیماری سلول خونی داسی شکل باشد. این قبیل روش های درمانی می تواند بیماری ای که در سطح ژنوم بوجود آمده را درمان نماید اما در هر روش درمانی باید تاییدی برای ایمن و بی ضرر بودن آن باشد. در تحقیقات گذشته  جهشی که ممکن است  پس از استفاده از روش CRISPR/Cas9 در محل DNA ویرایش شده بوجود آید دیده نشده بود. برای اطمینان از ایمن بودن این روش، محققان یک مطالعه ی سیستماتیک را در سلول های انسان و موش ترتیب دادند و دریافتند استفاده از روش CRISPR/Cas9 باعث ایجاد جهش های بزرگ می شود اما این جهش ها ممکن است در فواصل طولانی تر از ژن تغییریافته بوجود آیند. محققان دریافتند در توالی DNA بسیاری از سلول ها تغییرات بزرگی مانند حذف و یا اضافه شدن وجود دارد. این تغییرات می تواند باعث روشن و یا خاموش شدن شدن یک ژن در سلول شود و ممکن است آنقدر دورتر از محل هدف CRISPR در DNA باشد که نتوان به روش های ژنوتایپینگ آن را شناسایی نمود. پروفسور آلن برادلی یکی از محققین حاضر در این مطالعه خاطر نشان نمود: این اولین اندازه گیری سیستماتیک برای شناسایی تغییرات ژنتیکی پس از استفاده از تکنیک CRISPR می باشد و ما به این نتیجه رسیدیم که تغییرات حاصل در DNA بیش از آنچه است که در گذشته تصور می شد.

با وجود این تغییرات، مهم است که افراد در استفاده از این روش برای درمان خود تصمیم بگیرند و آسیب های احتمالی آن را درنظر بگیرند. این مطالعه برای یافتن چگونگی استفاده از روش CRISPR در درمان همراه با کاهش اثرات منفی و یا یافتن جایگزینی برای این روش و استفاده از آن در ویرایش ژنی، ادامه خواهد داشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه