تاریخ انتشار: یکشنبه 13 آبان 1397
ماده ای جدید که کیفیت و مقاومت ایمپلنت های غضروف زانو را بهبود می بخشد

  ماده ای جدید که کیفیت و مقاومت ایمپلنت های غضروف زانو را بهبود می بخشد

تیمی از محققین دانشگاه های پلی تکنیک والنسیا، نوتردام و اوکلند با همکاری کمپانی زیمر ماده ای جدید را تولید کرده اند که کیفیت و دوام ایمپلنت های غضروفی مفصل که در جراحی های زانو استفاده می شوند را افزایش می دهد. این ایمپلنت ها 80 درصد بیش از ایمپلنت های معمولی دوام دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، فرسایش غضروف های مفصلی روی ورزشکاران رشته های مختلف مانند دو میدانی، تنیس و ... و حتی می توان گفت تمام ورزشکاران حرفه ای اثر می گذارد. راه حل درمانی برای این آسیب دیدگی شایع معمولا جراحی است که به موجب آن غضروف آسیب دیده با پلیمر سه بعدی که دارای ویژگی های مکانیکی بسیار شبیه با بافت طبیعی است، جایگزین می شود. این بافت باید به اندازه کافی متخلخل باشد تا استخوان و مویرگ ها به درون آن رشد کنند. با این حال، مطالعات صورت گرفته روی این نوع مواد نشان می دهد که مقاومت این ایمپلنت ها با گذشت زمان کاهش می یابد. به همین دلیل یافتن مواد جدیدی که عمر ایمپلنت ها را افزایش دهند همواره از اهداف محققین بوده است.

به منظور دستیابی به چنین مواد جدیدی، محققین از یک تکنیک جدید مبتنی بر استفاده از تکنولوژی لیزر استفاده کردند. در این مطالعه، محققین دریافتند که برای جلوگیری از فرسایش غضروف، ضروری است که فیبرها به نحوی در کنار هم قرار گیرند که تحت بار یا فشار طبیعی که به آن ها وارد می شود، به سمت حاشیه ها سر نخورند. به این منظور آن ها از یک روش مبتنی بر جوشکاری لیزری انتخابی برای لایه های سطحی بافت سه بعدی طراحی شده شان استفاده کردند. این تکنیک فیبرهای بافته لایه لایه پلیمری را با یک محلول نفوذ پذیر می کند که موجب می شوند، این مواد انرژی پرتو لیزر را به طور موثر جذب کنند و فیبرهای در نقاط بسیار متمرکزی با یکدیگر در تماس قرار گیرند. استفاده از این رویکرد موجب شد که نرخ فرسایش پلیمری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و طول عمر ایمپلنت ها نیز به لطف جوشکاری فیبرهای سطحی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند و همین امر این ایمپلنت را گزینه جذابی برای جایگزینی غضروف در بدن می سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه