تاریخ انتشار: دوشنبه 02 خرداد 1401
دویدن به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند

  دویدن به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند

افزایش پروتئین رشد عصبی به نام BDNF پس از دویدن، توضیح می‌دهد که چرا این ورزش باعث سلامت مغز می‌‎شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که ورزش کردن سطح یک ماده شیمیایی دخیل در رشد سلول‌های مغز را افزایش می‌دهد که ترشح هورمون عامل "احساس خوب" دوپامین را تقویت می‌کند. دوپامین نقش کلیدی در حرکت، انگیزه و یادگیری دارد.

 

کارشناسان مدت‌هاست متوجه شده‌اند که دویدن منظم، فعالیت دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد و ممکن است از سلول‌های عصبی در برابر آسیب محافظت کند. علاوه بر این، تحقیقات گذشته افزایش‌ بیان ماده شیمیایی محرک دوپامین به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) ناشی از ورزش را با بهبود یادگیری و حافظه مرتبط دانسته‌اند. با این حال، نحوه دقیق تعامل این سه عامل تا کنون نامشخص مانده است.

تحقیقات جدید محققان دانشکده پزشکی گروسمن نیویورک، نشان داده که ترشح دوپامین در لایه پشتی مغز، بخشی که در حرکت نقش دارد، در موش‌هایی که به مدت 30 روز روی چرخ می‌دویدند در مقایسه با موش‌های غیر دونده، 40 درصد افزایش داشت. در موش‌های دونده بیان BDNF نیز، نزدیک به 60 درصد افزایش یافت. قابل توجه است که افزایش ترشح دوپامین حتی پس از یک هفته استراحت همچنان بالا بود.

این نتایج، نه تنها توضیح می‌دهد که چرا ورزش باعث تحرک، فکر و احساس بهتر شما می شود، بلکه نشان می‌دهد که این فواید ادامه می‌یابد حتی اگر هر روز ورزش نکنید.

مارگارت رایس، نویسنده ارشد این مطالعه و عصب‌شناس، می‌گوید: «نتایج به‌ دست‌آمده، به ما کمک می‌کند بفهمیم چرا ورزش، علائم بیماری پارکینسون و همچنین علائم اختلالات عصبی-روانی مانند افسردگی را کاهش می‌دهد». اکنون که می‌دانیم چرا فعالیت بدنی کمک می کند، می‌توانیم آن را به عنوان وسیله‌ای برای افزایش یا حتی جایگزینی استفاده از داروهای افزایش دهنده دوپامین در این بیماران بررسی کنیم.

رایس، پروفسور دپارتمان‌های جراحی مغز و اعصاب و علوم اعصاب و فیزیولوژی در دانشگاه نیویورک- آمریکا، هشدار می‌دهد که اگرچه یافته‌های اولیه در مورد جوندگان امیدوارکننده بود، اما مطالعات آینده روی انسان‌ها برای درک کامل نقش BDNF و دوپامین در بیماری پارکینسون مورد نیاز است. این گزارش در مجله Neuroscience منتشر شده‌است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

 DOI: 10.1523/JNEUROSCI.2273-21.2022

 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه