تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 شهریور 1401
اثر ضد توموری  واکسن سل در برابر سرطان مثانه

  اثر ضد توموری واکسن سل در برابر سرطان مثانه

واکسن اصلاح شده سل می‌تواند به درمان نوعی از سرطان مثانه کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، واکسن اصلاح شده سل می‌تواند به درمان سرطان مثانه غیر مهاجم عضلانی کمک کند. یک واکسن اصلاح شده سل (TB) که در آمریکا ساخته شده است می‌تواند به درمان نوعی سرطان مثانه، به نام سرطان مثانه غیر مهاجم عضلانی، بدون عوارض جانبی قوی کمک کند. نتایج در مدل‌های موش و سلول‌های انسانی نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد و راه را برای آزمایش‌های بالینی انسانی هموار می‌کند. این تحقیق که با همکاری نزدیک با UT Health San Antonio انجام شد، در مجله Cancer Immunology, Immunotherapy منتشر شد.
طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، هر سال در ایالات متحده حدود 61700 مرد و 19480 زن به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند و حدود 17100 مرگ و میر ناشی از این بیماری رخ می‌دهد (12120 مرد و 4980 زن). سرطان مثانه چهارمین نوع سرطان شایع در مردان است. حدود 75 درصد موارد سرطان مثانه به عنوان غیر تهاجمی عضلانی طبقه بندی می‌شوند، به این معنی که سرطان بافت پوشش سطح داخلی مثانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما بر عضله مثانه تأثیر نمی گذارد.
واکسن مایکوباکتریوم بوویس باسیل Calmette-Guérin (BCG) برای سل در دهه 1920 ساخته شد و همچنین از اواخر دهه 1970 برای درمان سرطان مثانه غیر مهاجم عضلانی با تحریک پاسخ ایمنی در محل سرطان مورد استفاده قرار گرفت. این یکی از اولین ایمونوتراپی‌های سرطان بود و موثرتر از شیمی درمانی برای این نوع سرطان است. اما تا 84 درصد از بیماران نمی توانند عوارض جانبی قوی را تحمل کنند و سه سال درمان BCG را کامل نمی کنند. هنگامی که درمان‌ها با شکست مواجه می‌شوند، آخرین گزینه برداشتن مثانه است که منجر به کاهش کیفیت زندگی می‌شود.
محققین لیپیدهای خاصی را از پوشش سلولی باکتری‌های موجود در واکسن BCG حذف می‌کنند. این واکسن «حذف شده» همچنان بدن را تحریک می‌کند تا پاسخ‌های ایمنی به خوبی تنظیم شود، اما التهاب بیش از حد را که باعث آسیب شدید بافتی می‌شود، کاهش می‌دهد. محققین دو نسخه از واکسن چربی زدایی شده را بر اساس سویه‌های مختلف باکتری سل ساخته‌اند: یکی به نام زیر سویه TICE که در ایالات متحده ساخته شده است و دیگری به نام سویه فرعی توکیو که در ژاپن ساخته شده است. این آزمایش‌ها را در مدل موش دارای سرطان مثانه و سلول‌های جمع آوری شده از بیماران سرطانی انسانی انجام دادند. آن‌ها هر دو نسخه BCG حذف شده را آزمایش کردند و دریافتند که هر دو در مقایسه با واکسن اصلی BCG در کشتن سرطان به یک اندازه موثر بودند، اما نسخه اصلاح شده توکیو بهتر از نسخه TICE عمل کرد و التهاب بسیار کمتری داشت و عوارض جانبی کمتری داشت. در حال حاضر، محققین قصد دارند به دنبال بودجه برای فاز 1 کارآزمایی بالینی در بیماران انسانی باشند. SwRI در حال ارزیابی ساخت واکسن اصلاح شده برای کارآزمایی بالینی است.
پایان مطلب/
منبع: 
https://link.springer.com/article/10.1007/s00262-022-03236-y 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه