تاریخ انتشار: دوشنبه 05 دی 1401
نقش مخرب سلول‌های ایمنی در بهبود روده ملتهب

  نقش مخرب سلول‌های ایمنی در بهبود روده ملتهب

حضور سلول‌های B در التهاب روده بزرگ، بیش از آنکه مفید باشد می‌توانند آسیب برساند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، سلول‌های B برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی حیاتی هستند. با این حال، محققان مؤسسه کارولینسکا نشان داده‌اند که آنها گاهی اوقات می‌توانند بیشتر ضرر داشته باشند تا فایده، زیرا تعداد آنها پس از آسیب روده به شدت افزایش می‌یابد و از بهبود بافت جلوگیری می‌کند. نتایج، که در مجله Immunity ارائه شده است، می‌تواند برای درمان بیماری التهابی روده مهم باشد. سلول‌های B نوعی از گلبول‌های سفید هستند که تا حدودی با تولید آنتی‌بادی‌هایی که به باکتری‌ها و ویروس‌ها حمله می‌کنند، عملکرد مهمی در سیستم ایمنی دارند. تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری التهابی مزمن روده (IBD)، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، واجد تعداد بیشتر سلول‌های B در روده خود نسبت به افراد سالم هستند. بنابراین پیشنهاد شده است که سلول‌های B ممکن است بر شدت این بیماری‌ها تأثیر بگذارند. محققان موسسه کارولینسکا در سوئد اکنون تلاش کرده‌اند کشف کنند که آیا سلول‌های B به IBD کمک می‌کنند یا خیر.

افزایش شدید در طول بهبودی

محقق اصلی ادواردو ویلابلانکا، استادیار دانشگاه می‌گوید: ما توانسته‌ایم نشان دهیم که جمعیت سلول‌های B به شدت در روده بزرگ در طول بهبود ضایعات کولون افزایش می‌یابد و این سلول‌ها عمدتاً در مناطقی که آسیب شدید است تجمع می‌کنند. این به نوبه خود از تعامل بین دو نوع سلول دیگر، یعنی سلول‌های استرومایی و اپیتلیال که برای بهبود بافت مورد نیاز است، جلوگیری می‌کند. محققان یک مدل تجربی از کولیت و بافت بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو را با استفاده از طیف وسیعی از روش‌ها برای تجزیه و تحلیل جمعیت‌های سلولی مورد مطالعه قرار دادند. آنها به ویژه با تمرکز بر نحوه تأثیر سلول‌های B بر بهبودی در مخاط روده، دریافتند موش‌هایی که فاقد سلول‌های B هستند، خیلی سریع‌تر از موش‌های معمولی پس از آسیب روده بهبود می‌یابند. این یافته که به نظر می‌رسد سلول‌های B در التهاب روده بزرگ، بیش از آنکه مفید باشند آسیب می‌رسانند، می‌تواند برای درمان IBD مهم باشد.

داروهایی که سلول‌های B را تحت تأثیر قرار می‌دهند

در حال حاضر داروهای تأیید شده ای وجود دارد که بر پاسخ سلول‌های B تأثیر گذاشته و برای سایر بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود. این تیم تحقیقاتی در ادامه می‌خواهد آزمایش کند که آیا تخلیه سلول‌های B در بازه‌های زمانی خاص نیز می‌تواند با IBD کار کند یا خیر. همچنین دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا تجمع سلول‌های B می‌تواند اثرات مفید طولانی‌مدتی داشته باشد، مانند تغییر ترکیب باکتری‌ها در دستگاه گوارش یاخیر.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه