تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 خرداد 1402
لنزهای تماسی دارای برخی مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند

  لنزهای تماسی دارای برخی مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بسیاری از انواع لنزهای تماسی نرم می‌توانند حاوی "مواد شیمیایی سمی باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان Linda Birnbaum, ، مدیر سابق موسسه ملی بهداشت محیط و برنامه ملی سم شناسی در بیانیه ای گفت: چشمان شما یکی از حساس ترین قسمت‌های بدن شما هستند. Birnbaum افزود: «بنابراین، مشاهده وجود فلوئور آلی، که احتمالاً نوعی PFAS است، که در تمام محصولات لنزهای تماسی نرم آزمایش شده یافت می‌شود، نگران‌کننده است. هزاران نوع PFAS وجود دارد که بسیاری از آنها مواد تشکیل دهنده رایج در محصولات خانگی مانند ماهی تابه‌های نچسب، لوازم آرایشی و لباس‌های فضای باز هستند. در حالی که این ترکیبات برای دهه‌ها به دلیل خواص مقاوم در برابر آب و لکه مورد استفاده قرار گرفته اند، ولی PFAS همچنان با انواع بیماری‌ها مانند سرطان کلیه، بیماری تیروئید و سرطان بیضه مرتبط است. طبق این گزارش که توسط  Environmental Health Sciences منتشر شده است، سطوح فلوئور آلی کشف شده توسط آزمایشگاه از 105 تا 20700 قسمت در میلیون متغیر بود.

ارتباط PFAS با بیماری‌های چشمی

بر اساس این گزارش، در لنزهای تماسی، حدود 22 درصد بیش از 18000 قسمت در میلیون از این عنصر داشتند، در حالی که 44 درصد از لنزها بیش از 4000 قسمت در میلیون فلوئور آلی داشتند. Pete Myers، دانشمند ارشد علوم بهداشت محیطی، در بیانیه‌ای گفت: «این فرض که این سطوح فلوئور آلی اندازه گیری شده در لنزهای تماسی بی خطر هستند، خنده دار است. Myers خاطرنشان کرد که EPA تابستان گذشته توصیه‌های جدیدی برای سلامت آب آشامیدنی برای چهار نوع PFAS صادر کرد که از 0.004 قسمت در تریلیون تا 2000 قسمت در تریلیون متغیر بود. Myers با اذعان به اینکه "مقایسه سطح نوشیدن آب با غلظت لنزهای تماسی مانند مقایسه سیب با پرتقال است" خاطرنشان کرد که محتوای فلوئور در همه لنزها از 100 قسمت در میلیون فراتر رفته است. او ادامه داد که چنین غلظت‌هایی 50000 برابر بالاتر از بالاترین سطحی است که توسط EPA در آب آشامیدنی ایمن تشخیص داده شده است.

تحقیقات هنوز ثابت نکرده است که آیا قرار گرفتن در معرض PFAS با بیماری های چشمی مرتبط است و آیا این ترکیبات پایدار می‌توانند در چشم تجزیه شوند یا خیر. با این وجود، این گزارش تاکید می‌کند که از آنجایی که "چشم یکی از حساس ترین مناطق بدن انسان است"، دلیلی وجود دارد که در مورد لنزهای تماسی به عنوان مسیری برای قرار گرفتن در معرض آن نگران باشیم.  در همین حال، یک مطالعه در سال 2020 در چین نشان داد که بزرگسالان با سطوح خونی بالاتر PFAS ممکن است بروز بیشتری از انواع خاصی از شرایط چشمی داشته باشند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه