تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 فروردین 1403
استفاده از تصاویر شبکیه برای پیش بینی خطر بیماری‌های چشمی و سیستمیک

استفاده از تصاویر شبکیه برای پیش بینی خطر بیماری‌های چشمی و سیستمیک

این مطالعه نشان می‌دهد ضخامت لایه‌های شبکیه می‌تواند به پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی، عصبی، قلبی، متابولیک و ریوی کمک کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، شبکیه چشم انسان یک بافت چند لایه است که پنجره‌ای منحصر به فرد به سلامت سیستمیک ارائه می‌دهد. توموگرافی انسجام نوری (OCT) به طور گسترده‌ای در مراقبت از چشم استفاده می‌شود و امکان ثبت غیر تهاجمی و سریع آناتومی شبکیه را با جزئیات بسیار عالی فراهم می‌کند.  بنابراین محققان می‌توانند ژن‌های بیشتری را شناسایی ‌کنند که سلامت شبکیه را تعیین می‌کنند و به توسعه درمان‌های بیماری چشم کمک می‌کند. همچنین کاوش بیشتر در رابطه بین ضخامت شبکیه و بیماری می‌تواند به چشم پزشکان کمک کند تا با سایر متخصصان برای پیشگیری بهتر از بیماری و شخصی سازی درمان همکاری کنند. با ترکیب تصویربرداری شبکیه، ژنتیک و کلان داده ها، پزشکان-محققان دانشکده پزشکی هاروارد و موسسه براد MIT و هاروارد دریافته‌اند که می‌توانند تخمین بزنند که یک فرد چقدر احتمال دارد که در آینده به بیماری‌های سیستمیک و چشمی مبتلا شود.  آنها ارتباط قابل توجهی بین نازک شدن لایه‌های مختلف شبکیه و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی، قلبی، ریوی، متابولیک و عصبی و ژن‌های مرتبط با ضخامت لایه شبکیه را یافتند. یافته‌های آنها در Science Translational Medicine منتشر شده است.

تصویربرداری شبکیه و تشخیص بیماری AMD

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) علت اصلی نابینایی قانونی در جهان صنعتی است. AMD با تجمع رسوبات خارج سلولی، یعنی drusen، همراه با انحطاط پیشرونده گیرنده‌های نوری و بافت‌های مجاور مشخص می‌شود. AMD یک بیماری چند عاملی است که یک تعامل پیچیده بین افزایش سن، عوامل خطر محیطی و حساسیت ژنتیکی را در بر می‌گیرد. التهاب مزمن، رسوب چربی، استرس اکسیداتیو و اختلال در نگهداری ماتریکس خارج سلولی به شدت در پاتوژنز AMD دخیل هستند. با این حال، فعل و انفعالات دقیق رویدادهای پاتوفیزیولوژیکی این بیماری هنوز روشن نیست. علیرغم پیشرفت‌های فوق‌العاده در مراقبت‌های بالینی و در کشف مکانیسم‌های پاتوفیزیولوژیک، نیاز پزشکی برآورده نشده مرتبط با AMD همچنان قابل توجه است. اگرچه پیشرفت‌های عمده‌ای در درمان AMD اگزوداتیو وجود دارد، هنوز هیچ درمان مؤثری برای جلوگیری از انحطاط غیرقابل برگشت گیرنده نوری پیشرونده، که منجر به از دست دادن بینایی مرکزی می‌شود، در دسترس نیست. پیشرفت قانع کننده در تصویربرداری شبکیه با وضوح بالا، فنوتیپ اصلاح شده AMD را در داخل بدن فعال کرده است. از این رو، تطبیق درمان با فنوتیپ‌ها و مراحل خاص ممکن است در آینده کلیدی برای جلوگیری از کاهش بینایی باشد.

ارتباط میان سلامت شبکیه و شرایط سلامتی

سیده مریم ذکاوت، کارشناس بالینی چشم پزشکی HMS در Mass Eye and Ear، محقق فوق دکتری در موسسه Broad، گفت: «ما نشان دادیم که تصاویر شبکیه را می‌توان برای پیش بینی خطر آینده بیماری‌های چشمی و بیماری‌های سیستمیک استفاده کرد.  او گفت: "این به طور بالقوه می تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند - اگر از تصویر شبکیه فردی متوجه شویم که در آینده در معرض خطر بالای ابتلا به گلوکوم یا بیماری قلبی عروقی است، می توانیم آنها را برای غربالگری بعدی یا درمان پیشگیرانه ارجاع دهیم." شبکیه به دلیل موقعیت آن در پشت ساختارهای شفاف چشم، تجسم و تصویربرداری غیرتهاجمی آسان است و تصویربرداری شبکیه در حال حاضر یک روش معمول در چشم پزشکی است. این مطالعه جدید احتمالات پزشکی پیشگیرانه و گفتگوی متقابل بین چشم پزشکی و سایر زمینه های پزشکی را آشکار می‌کند. مطالعات قبلی ارتباط بین سلامت شبکیه و شرایط سلامتی مانند پیری، بیماری‌های متابولیک قلبی مانند دیابت و فشار خون بالا و بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل، سکته مغزی و ام اس را نشان داده‌اند. نازلی زبردست، نویسنده ارشد، استادیار چشم پزشکی HMS و مدیر تصویربرداری گلوکوم در Mass Eye and Ear می‌گوید: اخیراً اطلاعات بسیار بیشتری از بررسی دقیق تصاویر شبکیه چشم بدست آورده ایم. او گفت: «واقعاً هیجان انگیز است که بتوانیم ببینیم این تصاویر، که بدون نیاز به انجام هر نوع روش تهاجمی به دست می‌آیند، با بسیاری از شرایط سیستمیک، هم در سطح ژنتیکی و هم در سطح اپیدمیولوژیک مرتبط هستند.»

شیوه بررسی ارتباط میان سلامت شبکیه و خطر بیماری

برای شناسایی ارتباط میان سلامت شبکیه و خطر بیماری، و برای شناسایی ژن‌های مرتبط با سلامت شبکیه، محققان داده‌های ۴۴۸۲۳ شرکت‌کننده در Biobank بریتانیا را که در سال ۲۰۱۰ تحت تصویربرداری توموگرافی انسجام نوری (OCT) از شبکیه، ژنوتیپ و اندازه‌گیری‌های پایه سلامت قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردند. و سپس برای توسعه بیماری به طور متوسط طی 10 سال پیگیری شدند. برخلاف مطالعات قبلی که ژن‌های مرتبط با سلامت کلی شبکیه را جستجو می‌کردند، این مطالعه عمیق‌تر به نقش لایه‌های سلولی مختلف که شبکیه را می‌سازند، پرداخته است.

یافته‌های این مطالعه

زبردست، که همچنین یکی از دانشمندان مرتبط در موسسه برود است، می‌گوید: «هر لایه شبکیه از انواع مختلفی از سلول‌ها با ساختارها و عملکردهای متنوع تشکیل شده است، و ما نشان می‌دهیم که ضخامت این لایه‌های مختلف با شرایط متفاوتی مرتبط است. محققان می‌گویند این مطالعه همچنین بینشی در مورد ژن‌ها و مسیرهای بیولوژیکی تعیین کننده سلامت شبکیه ارائه می‌دهد که می‌تواند برای توسعه درمان‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع، این تیم 259 جایگاه ژنتیکی مرتبط با ضخامت شبکیه را شناسایی کردند. یکی از دیدگاه‌های این کار این یافته است که چندین بیماری سیستمیک از جمله عملکرد ضعیف قلب، متابولیک، ریه و کلیه با نازک شدن بخش گیرنده نوری شبکیه مرتبط است، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید علیت مورد نیاز است. مطالعات آینده همچنین باید به دنبال تکرار روش‌های مطالعه در جمعیت‌های متنوع‌تر و گروه‌های سنی مختلف باشد، زیرا شرکت‌کنندگان در Biobank بریتانیا عمدتاً سفیدپوست بودند و 40 تا 70 سال سن داشتند.

تصویربرداری OCT شبکیه

تصویربرداری OCT شبکیه در حال حاضر یک روش بالینی استاندارد در چشم پزشکی در Mass Eye and Ear و جاهای دیگر است، اما نویسندگان می‌گویند که نتایج آنها نشان می‌دهد که استفاده از آن می‌تواند گسترش یابد.

ارتباط بین سلامت چشمی و متابولیک قلب

کار بیشتر بر روی ارتباط بین سلامت چشمی و متابولیک قلب، درک کاربرد بالینی آن را امکان پذیر می‌کند و محققان در حال گسترش این خط از تحقیقات به همراه پرادیپ ناتاراجان، دانشیار پزشکی HMS، مدیر قلب و عروق پیشگیرانه در Mass General ،یک عضو وابسته در ابتکار بیماری‌های قلبی عروقی در موسسه براد، هستند.

ارتباط بین ضخامت لایه شبکیه، بیماری و ژنتیک

زیبادست گفت: «در نتیجه این مطالعه، ما جایگاه‌های ژنتیکی ارثی متعدد و شرایط قلبی- متابولیک-ریوی سیستمیک مرتبط با لایه‌های نازک‌تر شبکیه را شناسایی کردیم و لایه‌های شبکیه را شناسایی کردیم که در آن نازک شدن پیش‌بینی‌کننده بروز بیماری چشمی و سیستمیک آینده است. بیماران برای سلامت چشم خود به ما مراجعه می‌کنند، اما اگر بتوانیم بیشتر از این به آنها بگوییم چه می‌شود». اگر بتوانیم از تصاویر شبکیه یک نفر استفاده کنیم تا به او بگوییم، به نظر می‌رسد که شما در معرض خطر بالای ابتلا به فشار خون هستید، بنابراین شاید باید غربالگری شوید یا شاید پزشک مراقبت‌های اولیه شما را باید بداند. بنابراین این کار محققان را قادر می‌سازد تا ارتباط بین ضخامت لایه شبکیه، بیماری و ژنتیک را بررسی کنند.