تاریخ انتشار: یکشنبه 26 شهریور 1402
اثربخشی و ایمنی واکسیناسیون در بیماران سالمند
یادداشت

  اثربخشی و ایمنی واکسیناسیون در بیماران سالمند

محققان نشان دادند که موضوع واکسیناسیون برای سالمندان چالش براگیز می‌باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، با افزایش تدریجی میانگین سنی جمعیت، به ویژه در برخی از کشورها مانند ایتالیا، واکسیناسیون سالمندان نقطه ثابتی است که بیشتر تلاش‌های بهداشت عمومی بر آن متمرکز شده است، زیرا بیماری‌های عفونی همه‌گیر، به ویژه بیماری‌های فصل زمستان، بر روی آن متمرکز شده است. تاثیر عمده‌ای بر پیشرفت بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ دارد. حفاظت از سالمندان در برابر بیماری‌های حاد عفونی نه تنها باید مرگ و میر را محدود کند، بلکه تأثیر مثبتی بر شکنندگی این افراد از نظر ناتوانی کمتر و نیازهای کمتر مراقبتی دارد. 
اثربخشی واکسن‌ها در سالمندان
ایمن سازی تنها عاملی نیست که می‌تواند بر اثربخشی واکسن‌ها در افراد مسن تأثیر بگذارد، اما مورد دوم هم به واکسن مورد استفاده و هم به برخی عوامل فردی مانند سن، شرایط سلامت زمینه‌ای، وضعیت ایمنی، و ویژگی‌های خاص آب پنیر بستگی دارد. با این حال، نشان داده شده است که واکسن‌ها در کاهش خطر عفونت و عوارض مرتبط با آن در سالمندان موثر هستند. واکسیناسیون آنفولانزا بدون شک چیزی است که برای مدت طولانی مورد مطالعه و شناخته شده است. مشخص شده است که در صورت انجام سالانه، می‌تواند عوارض، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از این عفونت را کاهش دهد. اگرچه ممکن است اثربخشی واکسن در افراد مسن‌تر از افراد جوان‌تر به دلیل تغییرات مرتبط با سن در سیستم ایمنی بدن کمتر باشد، واکسن زدن همچنان می‌تواند مزایای قابل‌توجهی داشته باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های جدی را در افراد مسن کمتر در معرض خطر کاهش دهد و خطر سالانه ضعف را به حداقل برساند. یک متاآنالیز نشان داد که واکسن آنفولانزا قادر به القای ایمن سازی موثر در 51 درصد از افراد تا 65 سال و تنها 43 درصد از افراد بالای 65 سال است.
ایمنی واکسن‌ها در سالمندان
قبل از اینکه واکسن‌ها برای استفاده تایید شوند، آزمایش‌های دقیقی را در آزمایش‌های بالینی انجام می‌دهند که شامل شرکت‌کنندگان در گروه‌های سنی مختلف از جمله افراد مسن می‌شود. همچنین برخی از سیستم‌های نظارت بر واکسن وجود دارند که پس از صدور مجوز و معرفی این سرم‌ها به برنامه‌های واکسیناسیون عمومی اجرا می‌شوند. علاوه بر این، سیستم‌هایی برای ارزیابی ایمنی واکسن وجود دارد که شامل نظارت پس از بازاریابی، گزارش عوارض جانبی احتمالی پس از واکسیناسیون، و در دوره پس از تجویز، کمک به پیاده‌سازی دانش مداوم در مورد ایمنی واکسن در جمعیت مسن است.
مرگ و میر و واکسن در سالمندان
واکسن‌ها با پیشگیری از عفونت‌های جدی و عوارض مرتبط با آن، نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر در سالمندان ایفا می‌کنند. به همین دلیل، داده‌های موجود در بررسی‌ها استفاده از واکسن‌های اصلی نیز تأثیر مثبت این استراتژی درمانی را در کاهش مرگ و میر سالانه در جمعیت به دلیل بیماری‌ها و عوارض قابل پیشگیری یا شرایط مرتبط با آن‌ها تأیید می‌کند. واکسن آنفولانزا همیشه توانسته است در برابر شرایط تکاملی جدی که از سرایت ویروسی منشأ می‌گیرند محافظت کند و در عین حال میزان بستری شدن و ضعف را به‌ویژه در افراد مسن کاهش دهد.
واکسیناسیون و مقاومت آنتی بیوتیکی
به نظر می‌رسد مقاومت آنتی بیوتیکی و واکسیناسیون دو موضوع مجزا هستند، اما به طور اجتناب ناپذیری دو موضوع مرتبط با هم در هنگام مقابله با بیماری‌های عفونی در سالمندان هستند، به ویژه در این دوره پس از همه گیری که در آن ضعف و مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها نقاط ضعف حل نشده در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ما هستند. هر چه میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی قابل پیشگیری بیشتر باشد، مصرف داروهای مختلف از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها که بعضاً به‌طور نادرست و عمدی استفاده می‌شوند، بیشتر می‌شود و در نتیجه مقاومت آن‌ها افزایش می‌یابد. 
واکسیناسیون در سالمندان با نقص ایمنی
واکسیناسیون در سالمندان با نقص ایمنی ممکن است ایمنی و مزایای مهمی را به همراه داشته باشد، اگرچه برخی ملاحظات وجود دارد که باید در نظر داشت. از نظر امنیت، واکسن‌ها در حال حاضر تحت آزمایش‌های ایمنی قرار می‌گیرند، قبل از اینکه برای استفاده در افراد دارای حالت نقص ایمنی اولیه یا ثانویه مانند ایتروژنیک تایید شوند. در برخی موارد، برخی از واکسن‌ها ممکن است به دلیل خطرات بالقوه مرتبط با پاسخ سیستم ایمنی فرد مانند در طول تجویز واکسن آنفولانزا (واکسن آنفولانزا) توصیه نشود. واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR)؛ واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه (Tdap)؛ و در نهایت، واکسن‌های COVID-19 (Pfizer-BioNTech، Moderna، Johnson & Johnson، و غیره) و همچنین واکسن تب زرد نمونه این واکسن‌ها هستند. از سوی دیگر، واکسیناسیون در سالمندان با نقص ایمنی مزایای متعددی را از نظر محافظت در برابر بیماری‌های قابل پیشگیری و عوارض جدی مرتبط با آن‌ها ارائه می‌دهد. سپس یک کمپین موثر واکسیناسیون به ایمنی گله کمک می‌کند و یک سد ایمنی محافظتی در اطراف موضوع شکننده و ضعیف سیستم ایمنی ایجاد می‌کند که شیوع بیماری‌های عفونی را هم در جامعه و هم بالاتر از همه در ساختارهای بیمارستانی برای موارد حاد در محل سکونت سالمندان که در آن وجود دارد، محدود می‌کند. در افراد سرکوب شده سیستم ایمنی غالب است. واکسیناسیون چنین افرادی همچنین به کاهش بار هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با نیازهای پیچیده تر مراقبت های بهداشتی کمک می‌کند. مشاهده شد که پایبندی به واکسیناسیون باعث بهبود کیفیت زندگی در گروه‌های سالمندان با نقص ایمنی و خانواده‌های آن‌ها می‌شود و این به استقلال بیشتر این افراد و استقلال و تحرک بیشتر منجر می‌شود که عدم فعالیت بدنی و ضعف را در افراد محدود می‌کند.
پوشش واکسیناسیون: یک مشکل بهداشت عمومی
محققان گفته‌اند که واکسیناسیون اثرات مثبتی را از نظر سود قابل توجه در اثربخشی منابع سرمایه‌گذاری شده و از نظر نسبت سود/ریسک ایجاد می‌کند. با این حال، در افکار عمومی، درک مفید بودن واقعی واکسن‌ها همیشه با آنچه جامعه علمی توانسته است در دهه‌ها مبارزات واکسیناسیون مشاهده کند مطابقت ندارد. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر پوشش واکسیناسیون تأثیر بگذارد. اینها شامل در دسترس بودن واکسن، دسترسی به خدمات بهداشتی، اعتماد عمومی به واکسن‌ها، انتشار اطلاعات نادرست یا اطلاعات ضد واکسن، و سیاست‌های واکسیناسیون اتخاذ شده توسط مقامات بهداشتی است. مطالعات نشان می‌دهد که هنوز نیاز به گسترش پوشش واکسیناسیون در جمعیتی وجود دارد که هنوز از مفید بودن واقعی این دستگاه بهداشت عمومی متقاعد نشده‌اند. پوشش واکسیناسیون در واقع یک موضوع بهداشت عمومی بسیار مهم است. این به درصد جمعیت معینی اشاره دارد که واکسیناسیون خاصی را دریافت کرده‌اند. پوشش واکسیناسیون کافی برای جلوگیری از گسترش بیماری‌های عفونی و حفاظت از سلامت جامعه در کل ضروری است. هنگامی که پوشش واکسیناسیون بالا باشد، مصونیت گله به دست می‌آید، که نوعی محافظت غیرمستقیم برای کسانی است که به دلایل قانونی مانند سن خیلی کم یا داشتن مشکلات سلامتی نمی توانند واکسینه شوند.
واکسن‌ها با پیشگیری از عفونت‌های شدید و عوارض مرتبط با آن، نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر در سالمندان ایفا می‌کنند. هر گونه عفونت قابل پیشگیری با واکسن، مانند ذات الریه، مننژیت، و برخی عفونت‌های تنفسی و جریان خون، معمولاً با مصرف آنتی بیوتیک همراه است. با واکسینه کردن افراد مسن در برابر این بیماری‌ها، می‌توان بروز عفونت‌ها را کاهش داد و در نتیجه به طور بالقوه نیاز به آنتی‌بیوتیک را کاهش داد و فشار انتخاب باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را کاهش داد. افراد مسن ممکن است به دلیل عواملی مانند ضعیف شدن سیستم ایمنی، میزان بالاتر عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی و استفاده مکرر از آنتی بیوتیک، مستعد ابتلا به عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک باشند. با وجود این اثرات مثبت، مقاومت واکسن به طور خاص در جمعیت مسن مشاهده می‌شود. تغییرات مرتبط با سن در سیستم ایمنی، پاسخ ایمنی فرد و وضعیت سلامت کلی فرد اغلب اثربخشی واکسن را محدود می‌کند. برخی از شرایط پزشکی، مانند نقص ایمنی یا بیماری‌های مزمن، ممکن است توانایی سیستم ایمنی را برای ایجاد یک پاسخ قوی به واکسن‌ها مختل کند. در نتیجه، سطح حفاظتی که توسط واکسن‌ها ارائه می‌شود ممکن است در این افراد کاهش یابد. علیرغم این عوامل، واکسیناسیون برای افراد مسن بسیار مهم است، زیرا هنوز هم می‌تواند مزایای قابل توجهی را از نظر کاهش خطر بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان و عوارض ارائه دهد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه