تاریخ انتشار: یکشنبه 15 بهمن 1402
نقش ویتامین D در باروری، در دوران بارداری و شیردهی
یادداشت

  نقش ویتامین D در باروری، در دوران بارداری و شیردهی

نتایج مطالعات اخیر حاکی از نقش مهم و تاثیرگذار ویتامین D در باروری و دوران شیردهی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، کمبود ویتامین D رایج است و فاصله زیادی بین دریافت توصیه شده ویتامین D در رژیم غذایی و کمبود ویتامین D در جمعیت عمومی وجود دارد. در حالی که ویتامین D برای سلامت اسکلتی عضلانی مهم است، داده‌های انباشته‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین D ممکن است برای باروری، نتایج بارداری و شیردهی نیز مهم باشد. تغییرات قابل توجه در متابولیسم ویتامین D در دوران بارداری مانند افزایش تولید کلسیتریول "هورمون فعال ویتامین D" نقش مهم ویتامین D را در این شرایط پشتیبانی می‌کند. مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D یک نشانگر خطر برای کاهش باروری و پیامدهای نامطلوب مختلف بارداری است و با محتوای کم ویتامین D شیر مادر مرتبط است. متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) نشان می‌دهد که مکمل‌های فیزیولوژیکی ویتامین D در دوران بارداری بی‌خطر است و وضعیت ویتامین D و کلسیم را بهبود می‌بخشد و در نتیجه از سلامت اسکلتی محافظت می‌کند. اگرچه برخی RCTها و/یا متاآنالیزها برخی اثرات مفید دیگر را گزارش کردند، هنوز مشخص نیست که آیا مکمل ویتامین D باروری را بهبود می‌بخشد یا خطر پیامدهای نامطلوب بارداری مانند وزن کم هنگام تولد، پره اکلامپسی و مرگ و میر نوزادان را کاهش می‌دهد یا خس خس سینه را کاهش می‌دهد. 
متابولیسم ویتامین D در دوران بارداری
برخی از جنبه‌های متابولیسم ویتامین D در بارداری از نظر فیزیولوژیکی مرتبط هستند. در مقایسه با زنان غیر باردار، افزایش قابل توجهی در غلظت 1,25(OH)2D وجود دارد، با افزایش 2 برابری در سه ماهه اول بارداری و افزایش بیشتر به افزایش 2 تا 3 برابری در طول بارداری. دوره کلیه محل اصلی تولید سرمی 1,25(OH)2D است، اما با توجه به اینکه غلظت PTH در زنان باردار در مقایسه با زنان غیر باردار کمتر است، هنوز شکاف‌های دانشی در مورد تنظیم 1،25(OH) سرم وجود دارد. 
سایر هورمون‌ها مانند پپتید مرتبط با PTH نیز ممکن است در تنظیم غلظت 1,25(OH)2D سرم در بارداری نقش داشته باشند. نکته قابل توجه همچنین این است که همبستگی مثبت بین غلظت‌های 1,25(OH)2D و 25(OH)D در سرم در مقایسه با زنان غیرباردار قوی‌تر است که نشان می‌دهد سنتز 1,25(OH)2D بیشتر به سوبسترا وابسته است.
باروری
بر اساس یک فرضیه چالش برانگیز، اما پذیرفته نشده جهانی، یک فشار تکاملی برای ایجاد پوستی روشن تر به منظور بهینه سازی سنتز ویتامین D ناشی از UV-B در پوست وجود دارد. پیشگیری از راشیتیسم و در نتیجه جلوگیری از باریک شدن لگن با زایمان انسدادی ممکن است توضیحی فرضی برای مزیت داشتن پوست روشن باشد. جدای از این، چندین مطالعه و بررسی نقش بالقوه ویتامین D برای باروری زنان امروزه را برجسته کرده‌اند. جالب توجه است، در کشورهای شمالی، تغییرات فصلی در میزان بارداری با اوج در تابستان و پاییز، یعنی فصول با بالاترین غلظت سرمی 25(OH)D وجود دارد.
نتایج بارداری
مطالعات مشاهده‌ای

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که غلظت پایین 25(OH)D سرم با برخی از پیامدهای نامطلوب نوزادی و بارداری مرتبط است. در این زمینه، چندین بررسی و متاآنالیز از این ایده حمایت می‌کنند که غلظت‌های پایین 25(OH)D سرم یک عامل خطر برای اختلالات فشار خون بالا در بارداری مانند پره اکلامپسی و دیابت بارداری است. علاوه بر این، در اکثر متاآنالیزهای منتشر شده، غلظت پایین سرم 25(OH)D در زنان باردار با افزایش خطر ابتلا به آسم دوران کودکی، خس خس سینه، عفونت‌های دستگاه تنفسی، رینیت آلرژیک و اگزما در کودکان مرتبط است.
خلاصه اطلاعات بالینی در مورد پیامدهای بارداری
محققان هنگامی که شواهد موجود به دست آمده از RCT ها را در مورد مکمل ویتامین D در بارداری بررسی می‌کنند، به این نتیجه رسیدند که ویتامین D بی خطر است و وضعیت ویتامین D و کلسیم را بهبود می‌بخشد، در نتیجه از سلامت اسکلتی محافظت می‌کند. داده‌های RCT و متاآنالیزهای RCT برخی اثرات مفید دیگر را نشان می‌دهند، اما در مورد اینکه آیا مکمل ویتامین D نتایج بالینی نوزادی یا مادری را بهبود می‌بخشد (مانند SGA، رشد جنین/شیرخوار، مرگ‌ومیر نوزاد/نوزاد، آسم/خس خس سینه، پره اکلامپسی یا دیابت بارداری) بحث وجود دارد و با این حال، باید تاکید کرد که برای اکثر این نتایج، شواهد حداقل به صورت عددی و بر اساس روند، به نفع اثرات مفید ویتامین D هستند. علاوه بر این، هنگامی که برخی از RCTهای ویتامین D با نتایج غیرقطعی بر اساس قصد درمان مجدداً با غلظت سرمی 25(OH)D به‌عنوان نشانگر پایبندی به درمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، برخی از اثرات مفید ویتامین D از نظر آماری معنی‌دار شدند.
شیردهی
مطالعات متعددی وجود دارد که به محتوای ویتامین D شیر مادر و تأثیر مکمل ویتامین D مادر بر غلظت ویتامین D و 25(OH)D در شیر مادر پرداخته است. محتوای ویتامین D شیر مادر اغلب به صورت فعالیت ضد راشیتیک (ARA) بیان می‌شود، یعنی ARA از مجموع ویتامین D به اضافه 25(OH)D. با فرض متوسط مصرف شیر 780 میلی لیتر در روز، ARA شیر مادر باید 513 IU/L باشد تا همان مقدار ویتامین D را برای نوزادان فراهم کند که مکمل ویتامین D روزانه با 400 IU ویتامین D، که معمولاً برای نوزادان به منظور پیشگیری از راشیتیسم توصیه می‌شود. 
ملاحظات بالینی
محققان تاکید می‌کنند که دریافت ناکافی ویتامین D و کمبود ویتامین D در زنان باردار و شیرده در سراسر جهان بسیار شایع است، بنابراین نیاز به بهبود وضعیت ویتامین D بسیار مورد توجه است. یک بررسی سیستماتیک نشان داده است که غلظت 25(OH)D زیر 50 و 25 نانومول بر لیتر در طول بارداری در 64% و 9% از آمریکایی‌ها و 57% و 23% از اروپایی‌ها گزارش شده است. شیوع کمبود ویتامین D به ویژه در فصل زمستان زیاد است. یک مطالعه آلمانی نشان داد که 67 درصد از زنان باردار در این فصل دارای غلظت سرمی 25(OH)D زیر 25 نانومول در لیتر بودند. یافته‌های مشابهی در نمونه‌های خون بند ناف در آلمان گزارش شده است.
شواهد فعلی از مطالعات بالینی نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D در زنان باردار و شیرده بسیار شایع است و با پیامدهای نامطلوب مختلفی همراه است. در مقابل، داده‌های RCT نتایج متناقضی را به همراه داشته است. ممکن است برخی از اثرات مفید مکمل ویتامین D بر نتایج بالینی بارداری وجود داشته باشد، اما نتیجه گیری نهایی زود است و تنها داده‌های RCT کافی در مورد اثرات بالقوه ویتامین D در هفته‌های اول بارداری وجود ندارد. نکته مهم این است که به وضوح ثابت شده است که مصرف مکمل ویتامین D در دوزهای رایج در زنان باردار و شیرده بی خطر است و می‌تواند به طور موثر وضعیت ویتامین D و کلسیم جنین و نوزاد را بهبود بخشد و در نتیجه از سلامت اسکلتی محافظت کند. دستورالعمل‌های فعلی مصرف ویتامین D را بین 400 تا 800 واحد در روز برای زنان باردار توصیه می‌کنند. نتیجه گیری محققان این است که وقتی زنی می‌خواهد از تامین ویتامین D کافی برای جنین یا نوزاد خود اطمینان حاصل کند، مصرف مکمل ویتامین D با دوز 800 تا 1000 واحد بین المللی در روز در دوران قبل از بارداری یا بارداری برای رسیدن به سرم 25 کافی است. از طرفی غلظت هدف D همانطور که توسط دستورالعمل‌های ویتامین D توصیه شده است، باید مصرف شود.
پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه