تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 اسفند 1402
درمان بیماری کرون با سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسان
یادداشت

  درمان بیماری کرون با سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسان

سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسان موجب بهبودی با حداقل عوارض جانبی برای درمان بیماری کرون شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs)، درمان‌های جدیدی برای درمان بیماری کرون هستند. با این حال، مکانیسم اثر آنها در مدل‌های التهابی مزمن مرتبط با بیماری مشخص نیست، در همین راستا یک درمان با سلول‌های بنیادی برای بیماری کرون که توسط محققان UC Davis Health ساخته شده است، نتایج امیدوارکننده ای را در مطالعات موش نشان داده است. این تحقیق که در npj Regenerative Medicine منتشر شد، نشان داد که سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسان (hMSCs) به بهبود پوشش روده‌ها کمک کرده و باعث پاسخ ایمنی مثبت می‌شوند. نکته قابل توجه این است که این اثرات در اوایل پس از تجویز سلول‌های بنیادی مشاهده شد و زمانی که هیچ hMSC زنده وجود نداشت، ادامه یافت.

بیماری کرون

بیماری کرون یک بیماری التهابی روده است که باعث التهاب مزمن دستگاه گوارش می‌شود. تصور می‌شود که این بیماری ناشی از پاسخ نامناسب سیستم ایمنی بدن به میکروب‌های روده و عوامل محیطی است. این بیماری که بیش از 1 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند منجر به عوارض ناتوان کننده شدید مانند فیستول، تنگی و آبسه شود که ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و جراحی داشته باشد. بیماری کرون (CD) بیش از 1 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می‌دهد. تصور می‌شود که CD ناشی از پاسخ نامناسب سیستم ایمنی میزبان به میکروب‌های روده است. بنابراین، استراتژی‌های مدیریتی موجود التهاب را هدف قرار می‌دهند و شامل درمان سرکوب‌کننده سیستم ایمنی با کورتیکواستروئیدها، تعدیل‌کننده‌های ایمنی، آنتی‌بادی‌های مونوکلونال علیه سیتوکین‌ها و مولکول‌های ضد چسبندگی می‌شوند. با این حال، تنها کسری از بیمارانی که این داروها را شروع کرده‌اند به بهبودی می‌رسند و برای مدت طولانی در بهبودی باقی می‌مانند. علاوه بر این، استفاده از این داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی با خطر عوارض جانبی مانند عفونت‌های شدید و بدخیمی ها همراه است. بنابراین، برای درمان CD نیاز به درمان‌های جدیدی وجود دارد که باعث بهبودی پایدار با حداقل عوارض جانبی شود. درمان‌های مبتنی بر سلول که از ظرفیت سرکوب کننده سیستم ایمنی سلول‌های بنیادی مزانشیمی بالغ (MSCs) برای بیماری‌های ناشی از سیستم ایمنی مانند CD استفاده می‌کنند در آزمایش‌های بالینی وارد شدند. فاز III کارآزمایی تصادفی شده چند مرکزی و کنترل‌شده با پلاسبو روی سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی آلوژنیک، بهبود بالینی و آماری معنی‌داری را در فیستول‌های پری مقعدی کرون نشان داد و منجر به تایید آن در اتحادیه اروپاو ژاپن شد.

تاثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی بر التهاب روده

سلول‌های بنیادی مزانشیمی دارای مشخصات ایمنی خوبی در آزمایش‌های بالینی هستند که همین موضوع منجر به پاکسازی سریع آنها از بدن پس از تجویز نسبت داده می‌شود و در عین حال اثربخشی طولانی‌مدتی دارند که در حال حاضر توضیح داده نشده است. علاوه بر این، مطالعات مکانیکی در مدل‌های موش بالینی مرتبط و نماینده CD، به ویژه مدل‌های مزمن وجود ندارد. مطالعات انجام شده تا به امروز، مزایای درمان MSC را تنها در مدل‌های حاد و هدف قرار دادن التهاب در روده بزرگ نشان داده‌اند. موش‌های SAMP1/YitFc (SAMP) مدل منحصربه‌فردی را نشان می‌دهند که به طور خود به خود التهاب مزمن روده کوچک (SI) را در غیاب دستکاری ژنتیکی، شیمیایی و ایمنی ایجاد می‌کند. این مدل همچنین به درمان‌های مرسوم CD انسانی مانند عوامل ضد تومور نکروز فاکتور آلفا 17 و دگزامتازون 18 پاسخ می‌دهد. بنابراین، موش‌های SAMP، که از نزدیک CD انسان را تقلید می‌کنند، می‌توانند به عنوان یک مدل بالینی با اهمیت بالا برای درمان‌های CD مورد استفاده قرار گیرند، بنابراین ما اثربخشی و مکانیسم درمان MSC مشتق شده از مغز استخوان انسان (hMSC) را در موش‌های SAMP بررسی کردیم.

پیامد استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

منیش دیو، دانشیار گوارش و محقق اصلی این مطالعه، گفت: "بیماری کرون می تواند کیفیت زندگی بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. درمان‌های موجود برای این بیماری از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای تسکین علائم رایج و اجازه بهبود بافت‌های روده استفاده می‌کنند .با این حال، تنها بخشی از بیماران به بهبودی می‌رسند و برای مدت طولانی در بهبودی باقی می‌مانند. علاوه بر این، استفاده از این داروها با پیامدهای نامطلوب مانند عفونت‌های شدید و بدخیمی‌ها همراه است. بنابراین، نیاز به درمان‌های جدید وجود دارد که باعث ایجاد مداوم شود.

شیوه مطالعاتی

برای مطالعه اثرات درمانی و مکانیسم عمل سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSC)، محققان از یک مدل موش به نام SAMP-1/YitFc (SAMP) استفاده کردند.SAMP نشان دهنده مدلی از ایلیت شبه بیماری‌کرون (التهاب روده کوچک) است و برای مطالعه التهاب مزمن روده ایده آل است. محققان دریافتند که hMSCهای داده شده به موش‌های مبتلا به التهاب مزمن روده باعث ترمیم پوشش داخلی روده (ترمیم مخاط) و پاسخ ایمنی می‌شود. این اثرات در حالی مشاهده شد که hMSCها 9 روز پس از تجویز سلول و تا روز 28، پس از عدم وجود hMSCها هنوز وجود داشتند. دیو اظهار داشت: «قدرت شفابخش پایدار سلول‌های بنیادی مزانشیمی پس از از بین رفتن این سلول‌ها شگفت‌انگیز بود. سوال این بود: چگونه این سلول‌ها برای بهبود پوشش مخاطی کار می‌کنند؟

مکانیسم عملکرد سلول‌های بنیادی مزانشیمی

این تیم کشف کردند که بهبود مستمر بافت‌ها توسط سلول‌های بنیادی مزانشیمی در دو مرحله انجام می‌شود. در مراحل‌اولیه، سلول‌های بنیادی مزانشیمی مولکول‌های پروستاگلاندین E2 (PGE2) را آزاد می‌کنند که سلول‌های T ایمنی را سرکوب می‌کند (یک علت شناخته شده التهاب) و ماکروفاژها (نوع خاصی از گلبول‌های سفید) را به حالت ضد التهابی تبدیل می‌کنند. در ادامه، این ماکروفاژها سلول‌های بنیادی مزانشیمی در حال مرگ را با فرآیندی به نام افروسیتوز مصرف می‌کنند که منجر به تبدیل آنها به سلول‌های ضد التهابی می‌شود که پاسخ ایمنی را حفظ می‌کند. دیو توضیح داد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی مزانشیمی منجر به التیام و بازسازی بافت در مدل مزمن التهاب روده کوچک می‌شوند و علیرغم کوتاه‌مدت بودن حضورآنها، از طریق برنامه‌ریزی ضد التهابی پایدار ماکروفاژها اثرات طولانی‌مدتی دارند.

گام بعدی

در حرکت رو به جلو، دیو و تیمش در حال هدایت یک کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای درمان بیماران مبتلا به فیستول‌های ابتدایی مقعدی مرتبط با بیماری کرون هستند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه