تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 مرداد 1393
سلول درمانی بیماری های کلیه نیازمند مطالعات بیشتری است
عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی اصفهان

  سلول درمانی بیماری های کلیه نیازمند مطالعات بیشتری است

یک محقق فعال در زمینه بیماری های کلیوی از ارزیابی ایمنی و کارایی سلولهای بنیادی در درمان بیماری های کلیه خبر داد.
امتیاز: Article Rating

دکتر یوسف قیصری، دکترای زیست فناوری پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری "بنیان" در مورد استفاده از سلولهای بنیادی برای بیماریهای کلیه توضیح داد: تا کنون مطالعات متعددی بر روی مدل های حیوانی انجام شده و از سلول های منابع مختلفی مانند سلول بنیادی مزانشیمی مغز استخوان،  سلولهای بنیادی خونساز مغز استخوان، سلولهای مشتق از بند ناف و سلولهای مشتق از بافت چربی استفاده شده است. 

وی افزود: نتایج به دست آمده در مدل های حیوانی متفاوت بوده است اما نتایج اغلب مطالعات نشان دهنده اثرات مثبت است. این امر که این نتایج تا چه اندازه در انسان قابل تکرار و ایمنی استفاده از آنها در بیماران کلیوی چگونه است، نیازمند مطالعات بیشتری است. 
این عضو هیات علمی دانشکده پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه مطالعات صورت گرفته روی بیماری کلیه بسیار گسترده هستند، افزود: برای مثال در حوزه نارسایی مزمن کلیه برروی مسیر TGFB مطالعات گسترده‌ای انجام شده که نشانگر نقش کلیدی این مسیر در بروز نارسایی مزمن کلیه است. این مسیر در فرودست خود تنظیم‌گر بیان ژن‌ها و microRNAهایی است که در ارتباط با ترمیم و سازمان‌دهی ماتریکس خارج سلولی اند و درنتیجه یک اختلال در سیگنال‌دهی این مسیر می‌تواند منجر به فیبروز و نارسایی مزمن کلیه گردد.
وی ادامه داد: ژن‌های PKD1,2، PKHD1 حسگرهای مکانیکی-شیمیایی جریان فلوئید درون نفرون‌های کلیه هستند که نقص در عملکرد آن‌ها منجر به ایجاد کیست کلیه می‌شود. همچنین ژن OPN(SPP1) کد کننده گلیکوپروتئینی است که درتحریک اتصال سلولی و مهاجرت نقش دارد و دارای ویژگی‌های پروفیبروتیک است. دیده شده در شرایط دیابتیک نفروپاتی بیان این ژن افزایش نامناسبی می‌یابد که باعث تشدید آسیب کلیه می‌گردد. حذف این ‌ژن در مدل موشی دیابتیک نفروپاتی اثرات چشمگیری در بهبود بیماری داشته است.

انجام مطالعات امیدبخش در درمان بیماری سیروز کبدی
این محقق فعال درمورد فعالیت های دیگر خود اظهار کرد: یکی از نمودهای بالینی نارسایی مزمن کلیه، فیبروز کلیوی است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که یکی از تنظیم کنندگان کلیدی این فرایند RNAهای تنظیمی کوچکی به نام MicroRNAها هستند. بخشی از مطالعاتی که هم اکنون  درحال انجام آن هستیم، به بررسی نقش این ملکولها در ایجاد بیماریهای کلیوی می پردازد. نتايج اين مطالعات می تواند گامی به سوی شناخت بهتر بیماری و توسعه روشهای جدید درمانی برای نارسایی مزمن کلیه باشد. 
جدیدترین مطالعات انجام شده درمورد چگونگی جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی
قیصری در ادامه در مورد مطالعات زيستي انجام شده در زمینه چگونگي جلوگيري از تكثير سلول هاي سرطاني توضيح داد: مطالعات متعددی در زمینه پیشگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی انجام شده است که برخی اساس عملکرد داروهای شیمی درمانی را فراهم می‌نمایند، افزایش بیان یا تحریک القای بیان ژن‌های مؤثر در مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی(آپوپتوز) در سلول سرطانی که باعث پیشبرد سلول سرطانی به سمت مرگ می شود، استفاده از ترکیباتی که درهمانندسازی سلول اختلال ایجاد می‌کنند مانند متوترکسات و باعث می شوند همانندسازی در سلول سرطانی مختل شده  و تکثیر متوقف شود، استفاده از بیان ژن‌های توکسین در سلول‌های سرطانی، استفاده از ویروس‌های انکولیتیک که فقط در سلول‌های سرطانی تکثیر می‌کنند و باعث تخریب آن‌ها می‌گردند از جمله این مطالعات است.
جهش در ژن‌های BRCA1و BRCA2 احتمال خطر خانوادگی ابتلا به سرطان سینه را توجیه می‌کند
دکتر قیصری درباره پروتئین هایی که باعث سرطان می شود، گفت:  با توجه به نوع سرطان، ژن‌هایی كه باعث سرطان می‌شوند متفاوت هستند. برای مثال  مطالعات اخیر نشان داده است که جهش در ژن‌های BRCA1و BRCA2 علت 20- 25درصد احتمال خطر خانوادگی ابتلا به سرطان سینه را توجیه می‌کند. البته مطالعات صورت گرفته بر روی جهش‌های ژنی پیش برنده سرطان بسیار وسیع و گسترده است.
پایان مطلب/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه