تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 آذر 1393
روشی جدید برای مبارزه با لوکمیای میلوئید مزمن

  روشی جدید برای مبارزه با لوکمیای میلوئید مزمن

لوکمیای میلوئید مزمن زمانی ایجاد می شود که یک ژن جهش می یابد و موجب می شود که یک آنزیم بیش از حد فعال شود و این امر موجب می شود که سلول های بنیادی خون ساز موجود در مغز استخوان سریع رشد کرده و به سلول های غیر طبیعی تبدیل شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این آنزیم به نام Abl-kinase به عنوان سوئیچی برای خاموش و روشن کردن بسیاری از عملکردهای سلولی عمل می کند. در لوکمیای میلوئید مزمن، فعالیت بیش از حد این آنزیم با داروهایی که آن را هدف قرار داده و بلوک می کنند، مهار می شود که این امر موجب کشتن سلول های سرطانی می شود که رشد سریعی دارند. برخی اوقات روند درمان به دلیل مقاومت سلول های سرطانی به این داروها مختل می شود.

محققین EPFL بخش جایگزینی از Abl-kinase را شناسایی کرده اند که داروها می توانند به آن متصل شده  و در نتیجه خطر مقاومت دارویی را پایین آورند. در لوکمیای میلوئید مزمن، کروموزومی که حامل ژن Abl-kinase است بخشی را با یک کروموزوم دیگر معاوضه می کند که منجر به ایجاد حالتی به نام کروموزوم فیلادلفیا می شود. زمانی که این جهش در سلول های بنیادی خون در مغز استخوان اتفاق بیافتد، Alb-kinase با پروتئین دیگری ادغام می شود و ایجاد یک آنزیم بیش از حد فعال و تنظیم نشده می کند. این امر موجب می شود که شمار زیادی از سلول های بنیادی خون ساز به سلول های سفید خونی غیر طبیعی تبدیل شده و ایجاد بیماری لوکمیای میلوئید مزمن کنند. همان طور که می دانیم همه این آنزیم ها دارای جایگاهی به نام جایگاه فعال هستند که داروها به آن متصل می شوند و آنزیم را مهار می کنند. در این مورد مشاهده شده است که هدف قرار دادن جایگاه فعال Alb-kinase موجب می شود که سلول های سرطانی رفته رفته به این داروها مقاومت نشان دهند و در نتیجه کشتن آن ها مشکل می شود.

این تیم تحقیقاتی اینک راه جدیدی را کشف کرده اند که به طور غیر مستقیم فعالیت Abl-kinase را مهار می کند. محققین به طور سیستماتیک جهش های کوچک و استراتژیکی را  ایجاد کرده اند که موجب تغییر ساختار سه بعدی این آنزیم می شود. آن ها هر کدام از این ورژن های موتانت را روی آنزیم تست کردند تا ببینند که عملکر آن چه تغییری می کند. پیش از این مشاهده شده بود که آنزیم Abl-kinase به طور غیر مستقیم به وسیله بخش دیگری از ساختار خودش به نام منطقه SH2 که در نزدیکی جایگاه  فعال قرار دارد کنترل می شود. اما تحت شرایط کروموزوم فیلا دلفیا این کنترل از بین می رود. چیزی که این محققین کشف کرده اند این است که زمانی که موتاسیون فیلادلفیا اتفاق می افتد، منطقه SH2 محکم به جایگاه فعال متصل می ماند و موجب فعالیت بیش از حد آن می شود. این مطالعه اولین تصویر از وقایع مولکولی پیرامون فعالیت بیش از حد Alb-kinase را ارائه می دهد. به نظر می رسد که با بلوک کردن منطقه SH2 بتوان فعالیت این آنزیم را تعدیل کرده و شاید رشد تومورهای لوکمیایی را متوقف کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه