تاریخ انتشار: یکشنبه 11 تیر 1391
نانو داروی ضد سرطان ایرانی به داروخانه‌ها رسید

  نانو داروی ضد سرطان ایرانی به داروخانه‌ها رسید

‎نانو داروی ضد سرطان 'سینا داكسوزوم' از ابتدای هفته گذشته از طریق شركت توزیع داروپخش در تعدادی از ‏داروخانه‌ها توزیع شد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با راه‌اندازی خط تولید داروی 'سینادوكسوزوم' در كشور، این دارو با یك‌سوم قیمت خارجی آن به ‏دست بیماران خواهد رسید.‏

تولید این نانو دارو پیش از این در انحصار كشورهای اروپایی (با نام تجاری 'كالیكس') و آمریكایی با نام تجاری 'داكسیل' قرار داشت و‎ ‎با قیمت بالایی وارد و فروخته می‌شد.

با توجه به بومی شدن فناوری تولید آن توسط ‏متخصصان ایرانی در یك شركت دانش بنیان، نمونه داخلی آن هم اكنون در كشور عرضه می‌شود‎.‎

مدیر كار گروه توسعه نیروی انسانی و مدیر این پروژه در ستاد فناوری نانو، درباره ورود این نانودارو به ‏بازار گفت: 'اكنون بعد از گذشت چند ماه از راه‌اندازی خط تولید این نانودارو و طی‌شدن مراحل ‏قانونی در سازمان دارو- غذا حدود 200 'ویال' از این دارو تحویل شركت پخش شده است. ‏

داروی سینادوكسوزوم در اصل بصورت نانولیپوزوم‌هایی حاوی داروی ضد سرطان دوكسوروبیسین است كه با مكانیسم ‏ورود هدفمند، بافت تومور را مورد هدف قرار داده و موجب افزایش تاثیر و كاهش عوارض جانبی دارو می‌شود.

این دارو ‏در درمان سرطان تخمدان، سینه، خون و كاپوسی ساركومای (نوعی سرطان بافت نرم) كاربرد دارد.‏

مدیر كار گروه توسعه نیروی انسانی و مدیر این پروژه در ستاد فناوری نانو، در خصوص برنامه‌های آینده ستاد برای ‏داروهای مبتنی بر فناوری نانو گفت: 'مطابق برنامه‌های حمایتی ستاد فناوری نانو و فعالیت‌هایی كه چند شركت ‏دانش بنیان در حوزه محصولات سلامت دارند امیدواریم امسال محصولات جدیدی با همكاری خوب سازمان دارو–غذای ‏وزارت بهداشت وارد بازار شوند كه حداقل یكی از آنها از نانو دارو باشد و مردم كشورمان از آثار فناوری نانو در زندگی ‏خود و در بحث سلامت بهره‌مند شوند'.

خط تولید داروی ضد سرطان 'سینادوكسوزوم' بهمن‌ماه سال 1390 در كارخانه سبحان انكولوژی متعلق به ستاد ‏اجرایی فرمان حضرت امام(ره) راه‌اندازی شد.

با افتتاح خط تولید این دارو علاوه بر تولید نانوداروی مورد نیاز كشور، ‏امكان صادرات دارو به كشورهای دیگر نیز وجود دارد.

این نانودارو سال گذشته تاییدیه‌های لازم را از كمیته فناوری نانو ‏وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دریافت كرده است.

پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه