تاریخ انتشار: یکشنبه 11 تیر 1391
پزشکان با موفقیت حنجره مصنوعی را به دو بیمارپیوند زدند

  پزشکان با موفقیت حنجره مصنوعی را به دو بیمارپیوند زدند

پزشکان در بیمارستان دانشگاه کارولینسکا دراستکهلم، برای اولین باربا موفقیت بخشی از حنجره انسان را که بطورمصنوعی رشد یافته بود، به دو بیمارپیوند زده و توانایی صحبت کردن را به آنها بازگرداندند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این روش پیشگامانه به عنوان اولین گام به سوی ایجاد یک حنجره کامل با استفاده از داربست و سلول های بنیادی ، برای جایگزین حنجره طبیعی آسیب دیده ناشی از حادثه یا بیماری است.
حنجره که جعبه صدا نیز نامیده می شود، به عنوان ارگانی در گلو، جایگاه مکانیسم های درگیر در صحبت کردن است ، همچنین به جریان مستقیم تنفس و جلوگیری از ورود غذا یا اشیاء دیگر به نای کمک می کند.
در پایه حنجره میان بخش های مربوط به گفتار و نای یک قطعه یقه ای شکل به نام قوس کریکویید وجود دارد که تشکیل دیوار بیرونی حنجره را می دهد. به دلیل موقعیت آن، اغلب درافراد درگیر در تصادفات دراثر برخورد با فرمان خرد می شود . این حادثه برای دو تن از افراد این مطالعه که قطعات مصنوعی رشد یافته درآزمایشگاه را دریافت کردند، رخ داده بود وهر دوی آنها توانایی صحبت کردن را از دست داده بودند.
برای تولید این قطعه از حنجره، گروهی از محققان دانشگاه هاروارد در ایالات متحده ، ابتدا داربستی از جنس مواد مصنوعی ایجاد کردند. سپس آنها سلول های بنیادی گرفته شده از مغز استخوان بیمار را بر روی این داربست کشت دادند. به دلیل اینکه سلول های بنیادی ازبدن بیماربدست آمده بود، احتمال رد پیوند وجود نداشت. این تیم به رهبری دکتر Paolo Macchiarini نای مصنوعی رشد یافته را در تابستان گذشته به یک بیمار پیوند زدند که همه علائم نشان دهنده موفقیت آمیز بودن پیوند بود.
جایگزینی اندام های مصنوعی و یا بخشی از آن در بدن، علم جدیدی است. در حال حاضر، سایرروش های پزشکی شامل استفاده از بخش هایی از حنجره جسد برای بازگرداندن قدرت تکلم است، که البته بیمار برای بقیه عمر مجبور به مقابله با مشکلات ناشی از رد پیوند خواهد بود.
Macchiarini و تیم اومعتقدند که روش هایی مانند این، تنها گام اول است. هدف نهایی ، ساخت حنجره مصنوعی کامل است که عملکردی مانند ارگان طبیعی داشته باشد. بازگرداندن قدرت تکلم به کسانی که ازهر گونه بیماری جعبه صوتی رنج می برند، هدفی است که با توجه به ریزه کاری حنجره و قطعات متحرک آن به احتمال زیاد ده ها سال وقت نیاز دارد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه