تاریخ انتشار: یکشنبه 10 خرداد 1394
چگونه سرطان پانکراس به کبد متاستاز می کند

  چگونه سرطان پانکراس به کبد متاستاز می کند

تیمی از محققین در کالج پزشکی Weil Cornell طبق مطالعاتشان گام های مولکولی دقیقی را نشان داده اند که سرطان پانکراس را قادر می سازد به کبد متاستاز کند. این فرایند موجب کشنده تر شدن این نوع از سرطان می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین می گویند با درک این فرایند می توان درمان های هدفمندی را برای به تاخیر انداختن متاستاز  طراحی کرد و بیومارکری را برای تست کردن علایم اولیه سرطان پانکراس به پزشکان ارائه می دهد. در این مطالعه محققین روی بسته های کوچک و کروی مشتق از تومور به نام اگزوزوم فوکوس کرده اند که شامل پروتئین های مشتق از تومور هستند و ریز محیط مناسبی را در کبد برای متاستاز سرطان پانکراس فراهم می کنند. در این مطالعه محققین با استفاده از مدل موشی محیطی را برای سرطان پانکراسی ایجاد کرده اند و کشف کرده اند که اگزوزوم ها در طی مراحل اولیه سرطان راه خود به کبد را می یابند. در کبد این اگزوزوم ها به وسیله سلول های ایمنی به نام سلول های کوپفر به دام انداخته می شوند. این فرایند بیان ژنی و ترکیب پروتئینی سلول های کوپفر را تغییر می دهد و به آن ها آموزش می دهد که پروتئین های قوی تری ایجاد کنند. این پروتئین در عوض روی رفتار گروهی از سلول های کبدی تاثیر می گذارد و موجب فیبروز کبدی می شود. محققین دریافته اند که اگزوزوم های سرطان پانکراسی دارای پروتئینی به نام فاکتور مهاری مهاجرت ماکروفاژی(MIF) هستند. زمانی که محققین MIF را از اگزوزوم حذف کردند، متوجه شدند که می توانند مانع از ایجاد فیبروز شوند که یک محیط پشتیبان تومور در کبد است. در مدل موشی پیشرفت سرطان پانکراسی، اگزوزوم های حاوی MIF قبل از شروع یک کارسینومای پانکراسی تشخیص داده شده، به درون گردش خون آزاد می شوند و می توانند منجر به القای فیبروز شوند. این یافته ها پیشنهاد می کنند که این ریزمحیط مطلوب برای متاستاز در مراحل اولیه این بیماری و قبل از تشخیص آن ایجاد می شود. با توجه به آن چه گفته شد محققین تصور می کنند که می توان با توجه به مرحله به مرحله بودن این فرایند متاستاز، درمانی چند هدفی را  برای این بیماری طراحی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 10 دی,1400

ابراهیم

سلام من پدرم سرطان لوزالمعده داره و پنج ماه پیش در اصفهان دکتر بهنام صانعی عملش کردند .و الان بعد از طی شش هفت بار شیمی درمانی شکمش آب آورده .آیا راهی هست برای درمان یا نه

یکشنبه, 12 دی,1400

پزشک مشاور

ابراهیم@:
با سلام
فعلا مطالعات برای درمان سرطان های مربوط به بافت اندودرم از جمله لوزالمعده در مرحله آزمایشگاهی و بررسی روی حیوانات مدل است ودرمان های حاضر تنها همان جراحی و شیمی درمانی و پرتو درمانی است.

چهارشنبه, 03 شهریور,1400

مرجان

سلام
سرطان پانکراس که به کبد زده باشه هیچوقت قابل خوب شدن نیست یعنی؟ حتی تو کشورای پیشرفته هم این عمل رو انجام نمیدن؟

یکشنبه, 12 دی,1400

پزشک مشاور

مرجان@:
با سلام
فعلا مطالعات برای درمان سرطان های مربوط به بافت اندودرم در مرحله آزمایشگاهی و بررسی روی حیوانات مدل است.

پنجشنبه, 25 تیر,1394

پزشک مشاور

امیرحسین@: <br />باسلام <br />بله ممکن است تومورها بدخیم یا خوش‌خیم باشند <br />تومورهای خوش‌خیم سرطان نیستند. معمولاً می‌توان این نوع تومورها را از بدن خارج کردو خطری برای حیات فرد به‌وجود نمی‌آورند. <br />تومورهای بدخیم سرطان هستند. این نوع تومورها معمولاً خطراتی را برای حیات فرد به همراه دارند. تومورهای بدخیم می‌توانند به بافت‌ها و اندام مجاورشان حمله کنندولی بیشتر تومورهای این سلول‌ها خوش خیم هستند. تومور سلول‌های این جزایر وقتی ترشح کننده هورمون باشند، تومور فعال نامیده می‌شوند. در صورتی که تومور، ترشح‌کننده انسولین باشد، موجب ترشح مقادیر زیاد انسولین می‌شود و علایم هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) را ایجاد می‌کند

ﺳﻪشنبه, 23 تیر,1394

امیر حسین

با سلام.ایا این نوع سرطان نیز خوش خیم و بدخیم دارد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه