تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 خرداد 1394
مصرف روزانه آسپرین می تواند رشد سرطان سینه و سایر سرطان ها را بلوک کند

  مصرف روزانه آسپرین می تواند رشد سرطان سینه و سایر سرطان ها را بلوک کند

"دوتا آسپرین بخور و صبح با من تماس بگیر!"، این توصیه ای است که برخی پزشکان به بیماران می کنند و حتی در محاوره های پزشکی به صورت یک جوک درآمده است. اما این توصیه را به بیماران سرطانی نیز می توان کرد؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه ای آزمایشگاهی نشان داده است که دوز روزانه آسپرین می تواند در بلوک کردن رشد تومور سرطان سینه موثر باشد. مطالعات قبلی اثرات مشابه ای را روی کولون، معده و روده، پروستات و سایر سرطان ها نشان داده بود. مطالعه ای در مرکز تحقیقات سرطان کانزاس سیتی بیان می کند که آسپرین می تواند سلول های بنیادی سرطانی را مهار کند.

در مورد درمان مشکلی که وجود دارد این است که علی رغم موفقیت های اولیه در مهار تومور، این سرطان ها بعد از چند سال مجددا عود می کنند و این امر را به سلول های بنیادی سرطانی نسبت می دهند که در برابر شیمی درمانی ها مقاوم هستند. محققین در این مطالعه براین باورند که آسپرین می تواند ویژگی های مولکولی را در سلول های سرطان سینه آن قدر تغییر دهد که دیگر قادر به پراکنش نباشند. در این مطالعه محققین هم از سلول های انکوبه شده و هم از مدل های موشی استفاده کردند. برای تست سلول ها، سلول های سرطان سینه در 96 پلیت جداگانه انکوبه شدند. تنها نیمی از آن ها با دوز های مختلف آسپرین یا اسید استیل سالیسیلیک تیمار شدند. تیمار با این ماده شدیدا مرگ سلولی را در این سلول ها افزایش داد و آن هایی هم که نمردند قادر به تقسیم نبودند. در بخش دوم مطالعه آن ها 20 موش با تومورهای تهاجمی را برای 15 روز با دوز 75 میلی گرم آسپرین(معادل دوز انسانی) تیمار شدند. در انتهای دوره مطالعه، تومورهای این موش ها وزن شد. موش هایی که با آسپرین تیمار شده بودند در آن ها وزن تومورها به طور میانگین 47 درصد کاهش یافته بود. این محققین می گویند که ما دریافته ایم که آسپرین موجب می شود که سلول های سرطانی باقی مانده(سلول های بنیادی سرطانی) ویژگی های خودنوزایی شان را از دست بدهند. این سلول ها نه قادر به رشد هستند و نه می توانند تولیدمثل کنند. این محققین می گویند که ما می توانیم با دادن آسپرین بعد از شیمی درمانی مانع از عود مجدد سرطان شویم. نتایج ازمایشگاهی و مدل جانوری هر دو این نتایج را تایید کرده است و می توان آن را به صورت بالینی مورد استفاده قرار داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه