تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395
رشد سلول های تولید کننده انسولین در آزمایشگاه و کنترل قند در موش های دیابتی

  رشد سلول های تولید کننده انسولین در آزمایشگاه و کنترل قند در موش های دیابتی

یکی از چالش های همیشگی برای سلول درمانی افراد دیابتی، تولید سلول های بتایی از سلول های بنیادی است که از مرحله پیش سازی گذشته باشند و تبدیل به سلول های بالغ تولید کننده انسولین شده باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین انستیتو سالک در مطالعه ای جدید نشان داده اند که با فعال کردن پروتئینی به نام گیرنده مربوط به استروژن گاما(ERRγ) می توان سلول های بتای بالغ را در آزمایشگاه تولید کرد. در تلاش برای کشف این که چه عاملی می تواند منجر به افزایش بلوغ سلول های بتای تمایز یافته از سلول های بنیادی پرتوان شود، محققین ترانسکریپتوم های مربوط به سلول های بتای جنینی و بالغ را با هم مقایسه کردند. این ترانسکریپتوم ها شامل مجموعه ای از مولکول ها هستند که می توانند منجر به روشن یا خاموش شدن ژن ها شوند. آن ها مشاهده کردند که سلول های بتای بالغ دارای میزان بالایی از ERRγ هستند و در صدد برآمدند نقش این پروتئین را در سلول های بتای تولید کننده انسولین شناسایی کنند. زمانی که آن ها موش ها را مهندسی کردند تا ERRγ را بیان نکنند، دریافتند که سلول های بتای موش ها در پاسخ به گلوکز قادر به آزادسازی انسولین نیست. در گام بعد آن ها درصدد برآمدند که سلول های بتایی را از سلول های بنیادی پرتوان انسانی تولید کنند که ERRγ بیشتری تولید می کردند. این امر موجب شد که سلول ها در پاسخ به گلوکز شروع به ترشح انسولین کنند. در نهایت محققین سلول های بتای تولید شده در آزمایشگاه را به موش های دیابتی پیوند کردند و دریافتند که در همان روز اول، این سلول ها در پاسخ به پیک های گلوکز در خون جانور، انسولین تولید کردند.

 محققین می گویند که بسیار جالب است که تنها روشن کردن پروتئین ERRγ برای تولید سلول های بتای رشد یافته در ازمایشگاهی که قادر به تولید انسولین در پاسخ به گلوکز باشند کافی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه