تاریخ انتشار: شنبه 05 تیر 1395
نانو ذره های اکسید روی ممکن است به تخریب تومورهای سرطان سینه سه گانه منفی کمک کنند

  نانو ذره های اکسید روی ممکن است به تخریب تومورهای سرطان سینه سه گانه منفی کمک کنند

تومورهای سینه ای سه گانه منفی به داروهای سرطانی موجود مقاومت زیادی را نشان می دهند و متاسفانه آمار مرگ و میر بالایی نیز دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین عربستانی در دانشگاه سلطان عبدالله توانسته اند گزینه درمانی بالقوه ای را برای چنین تومورهایی و بر مبنای خاصیت ضد سرطانی قوی نانوذره های اکسید روی(ZnO) ارائه دهند.

مطالعات گذشته نشان داده اند که تیمار با اکسید روی می تواند سلول های سرطانی را بکشد و این در حالی است که سلول های سالم را به صورت دست نخورده و سالم باقی می گذارد. با این حال، مکانیسم این عمل به خوبی شناخته نشده است، هر چند برخی اطلاعات پیشنهاد می کند ذره های اکسید روی بوسیله سلول های توموری جذب و حل می شوند و برخی یافته های دیگر پیشنهاد می کنند که سلول ها یون روی آزادی که حاصل حل شدن این نانوذره ها در محیط توموری است را جذب می کنند. این محققین سعودی به مشاهده میکروسکوپی سلول های توموری سرطان سینه سه گانه منفی در زمان تیمار با اکسید روی پرداختند. نتایج نشان داد که قبل از این که نانوذره ها موجب القای مرگ در سلول ها شوند، بوسیله آن ها مصرف می شوند. مشاهدات نشان داد که اکسید روی بوسیله سلول های جذب شده و به دنبال آن غلظت های یون روی در آن ها بالا می رود(قبل از این که مرگ سلولی القا شود). از دیگر نتایج این مطالعه این بود که سلول ها به دوزهای پایین اکسید روی بهتر پاسخ می دهند. اما تصویر برداری زنده این سلول های تومور سینه نشان داد که پاسخ دهی متنوعی بین سلول های منفرد به این نانوذره ها وجود دارد، به نحوی که برخی از این سلول ها بسیار سریع و برخی دیگر دیرتر به این نانوذره ها پاسخ می دهند. محققین تصور می کنند که این هتروژنی یا ناهمگونی منعکس کننده وجود زیر جمعیت هایی از سلول های بنیادی سرطانی مقاوم به درمان باشد که مسئول عود و مقاومت درمانی سلول های توموری هستند. حذف چنین سلول های بنیادی سرطانی می تواند پیروزی بزرگی در مبارزه با چنین سرطان های صعب العلاجی باشد. در گام بعدی، این محققین درصدد هستند که مطالعات جانوری شان را با هدف بدست آوردن دیدگاه های بهتر در کاربرد اکسید روی برای مبارزه با سرطان سینه بزودی آغاز کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه