تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 شهریور 1395
اختصاص دادن بارکد به سلول های بنیادی، نظارت بر جمعیت های بزرگ سلول های خونی را ممکن می سازد

  اختصاص دادن بارکد به سلول های بنیادی، نظارت بر جمعیت های بزرگ سلول های خونی را ممکن می سازد

محققین دانشگاه لوند سوئد با اختصاص دادن بارکد به سلول های بنیادی، مونیتور کردن جمعیت های بزرگ سلول های خونی و هم چنین سلول های خونی منفرد را میسر کرده اند و بدین ترتیب می تواند تغییرات آن ها طی زمان را مطالعه کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین دانشگاه لوند سوئد می گویند که با تخصیص دادن بارکد به سلول های بنیادی، ما قادر به ردیابی سلول های بنیادی در دوره های زمانی مختلف خواهیم بود و می توانیم دریابیم که چه سلول های خونی یا ایمنی را این سلول های بنیادی می توانند تولید کنند. بدون وجود این بارکد، تنها می تواند مشاهده کرده که این سلول ها به سلول خونی و ایمنی تبدیل می شوند اما تخصصی شدن آن را نمی توان مشاهده کرد. در واقع با استفاده از این روش بارکدگذاری می توان دریافت که سلول های بنیادی در درخت خانواده خونی به کدام نوع سلول ها در دوره های زمانی مختلف تبدیل می شوند.

با استفاده از این بارکد گذاری آن ها کشف کرده اند که سلول های بنیادی از مراحل مختلفی می گذرند که این امر توانایی آن ها برای احیای سلول های ایمنی را متنوع می سازد. این یافته های جدیدی می تواند اطلاعات مهمی را برای تحقیقات و درمان لوکمیا و بیماری های اتوایمن فراهم سازد. این مطالعات که روی موش صورت گرفته است پیشنهاد می کند که برخی از سلول های سفید خونی ما تنها طی دوره جنینی شکل می گیرند و تا پایان عمر با ما باقی می مانند. سلول های بنیادی خونی در جنین ها قادرند به یک سیستم ایمنی مناسب بالغ شوند و سوال این است که چرا آن ها این امر را در زمان بزرگسالی ادامه نمی دهند. این مطالعه نشان داده است که با اضافه کردن یک پروتئین که تنها در سلول های بنیادی جنین وجود دارد، می توان ظرفیت این سلول های بنیادی در تولید سلول های سفید خونی را در زمان بزرگسالی احیا کرد.

این اطلاعات بویژه در مورد لوکمیا بسیار مهم است زیرا یکی از روش های درمانی آن استفاده از پیوندهای مغز استخوان است که در آن سیستم خونی بیمار با مغز استخوان یک اهدا کننده بالغ جایگزین می شود و این در حالی است که سلول های این اهدا کننده بالغ فاقد سلول های B است که تنها در جنین تولید می شود. بدون این سلول های سفید خونی تولید کننده آنتی بادی، سیستمی ایمنی نمی تواند عملکرد کاملی داشته باشد و در نتیجه خطر ابتلا به اختلالات سیستم ایمنی وجود دارد و فرد مبتلا به عفونت ها و بیماری های اتوایمن می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه