تاریخ انتشار: یکشنبه 27 فروردین 1396
ایجاد مدل های کشت بافت سه بعدی برای شبیه سازی عفونت های گوارشی انسانی

  ایجاد مدل های کشت بافت سه بعدی برای شبیه سازی عفونت های گوارشی انسانی

واکسن ها و داروهای ضد میکروبی پیش از یک پیشرفت پزشکی بوده اند و بیش از سایر دستاوردها توانسته اند بر زندگی انسان و طول عمر انسان تاثیرگذار باشند. با این حال هنوز هم بیماری های عفونتی دلیل شماره یک مرگ کودکان و نوجوانان در سراسر دنیا محسوب می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر با بروز بیماری ها و ویروس های اپیدمیکی مانند زیکا، ابولا، سارس و ... که مقاومت آنتی میکروبی بالایی را نشان می دهند و زمان و هزینه زیادی صرف طراحی و تهیه داروهای ضد میکروبی برای آن ها شده است، محققین شدید نگران بوده و بدنبال راه های جدیدی برای مقابله با بیماری های عفونی هستند.

یکی از این راه های مبارزاتی استفاده از مدل های کشت بافت پیش بینی کننده ای است که بتوانند به طور صحیح تری نحوه پاسخ دهی بدن ما به پاتوژن ها(عوامل بیماری زا) را نشان دهند. سوابق نشان داده است که محققین همواره در داشتن مدل های راضی کننده در این زمینه ناکام بوده اند و این امر موجب شده است که روند درک مکانیسم های ابتلا و پیشرفت این بیماری ها آهسته باشد. اما محققین یکی از راهکارها در این زمینه را تولید ریزمحیط های بافتی سه بعدی می دانند که بتوانند برای پیش بینی نحوه برهمکنش بدن با پاتوژن ها و پاسخ دهی به آن ها استفاده شوند. در این راستا محققین در انستیتو ASU Biodesign بیش از دو دهه است که به دنبال تولید و بکارگیری مدل های بافتی سه بعدی برای بیماری های عفونی باکتریایی هستند. آن ها در مطالعه ای که جدیدا با همکاری دانشگاه آریزونا داشته اند مدل واقعی تری از بافت روده و برهمکنش آن با سالمونلا ارائه کرده اند. سالمونلا را دلیل اصلی مسمومیت های غذایی و بیماری های گوارشی در بسیاری از مناطق می دانند که هزینه های اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل می کند و گاها می تواند منجر به مرگ شود.

آن ها یک مدل هم کشتی سه بعدی را مهندسی کرده اند که بر مبنای برهمکنش ماکروفاژهای سیستم ایمنی و باکتری سالمونلا طی عفونت طراحی شده است. آن ها در این سیستم از هم کشتی ماکروفاژها با سلول های اپی تلیالی استفاده کردند که نشان دهنده مشارکت همزمان و هم گام سلول های مختلف برای مقابله با عامل بیماری زا در زمان عفونت است. در این مطالعه محققین برای تولید بافت سه بعدی از تکنولوژی بیورآکتورهای ناسا استفاده کردند که بر پیچیدگی و طبیعی تر شدن بافت می افزایند. در واقع با استفاده از این بیوراکتور با دیواره چرخان(RWV)، شرایط به نحوی پیش می رود که سیستم هم کشتی مناسبی ایجاد می شود که ابزار جدید و قویی را در مطالعه پاتوژن های گوارشی یا روده ای ارائه می کند.  این مدل می تواند مکانیسم های بیماری زایی ناشناخته عوامل بیماری زا را شناسایی کنند و اهداف درمانی جدیدی را در اختیار پزشکان و محققین قرار دهد. برای تست این مدل هم کشتی در مطالعات عفونی، نیکرسون و همکارانش آن را در معرض سوش های مختلف باکتری سالمونلا قرار دادند که سازش پذیری میزبان، پروفایل مقاومت آنتی بیوتیکی  و فنوتیپ بیماری مجزایی داشتند. جالب این بود که پاسخ این مدل جدید به عفونت با انواع مختلف سالمونلا برای هر کدام از سوش ها متفاوت بود و توانایی مدل را تشخیص بین پاتوژن های بسیار شبیه به هم بر مبنای مشخصه های عفونی بیش از پیش نشان داد. این یافته ها نشان می دهد که این مدل می توانند به عنوان ابزاری جدید و بالقوه برای درک هر چه بیشتر بیماری های روده ای و گوارشی مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه