تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 خرداد 1396
استفاده از سلول های بیماران برای شبیه سازی شرایط نامساعد تکوینی

  استفاده از سلول های بیماران برای شبیه سازی شرایط نامساعد تکوینی

سد خونی مغزی را می توان معادل زیست شناسی اصطلاح شمشیر دو لبه دانست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، سد خونی مغزی، پوششی نفوذ ناپذیر از سلول های اندوتلیالی است که از مغز ما در برابر مواد سمی و سایر تهدیدات موجود در برابر گردش خون محافظت می کند. اما این سد می تواند در زمانی که نیاز به رساندن یک داروی درمانی یا مولکول زیستی به مغز است، از ورود آن جلوگیری کند و در نتیجه قادر به استفاده از اثرات درمانی آن نخواهیم بود.

در بیماری روانی حرکتی به نام سندرم Allan-Herndon-Dudley، که یک بیماری مادرزادی است، تنها جنس نر تحت تاثیر قرار می گیرد و هورمون تیروئیدی اندکی به مغز در حال تکوین می رسد و منجر به عملکرد شناختی نامناسب و آتروفی عضلانی و اختلالات حرکتی می شود. این بیماری نه تنها لاعلاج است بلکه به نظر می رسد که مختص انسان است و در نتیجه محققین قادر به مدل سازی آن در مدل های جانوری نیز نیستند. در مطالعه ای جدید در دانشگاه ویسکونزین مادیسون و سدراس سینای در لس آنجلس، محققین از سلول های مشتق از بیماران مبتلا به این سندرم استفاده کردند و نه تنها بیماری را مدل سازی کردند بلکه سد خونی مغزی بیماران را نیز در ظروف آزمایشگاهی و با استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی پرتوان القایی تقلید کردند. این اولین بار است که محققین توانسته اند از سلول های بیماران برای مدل سازی نقص مربوط به سد خونی مغزی ناقص استفاده کنند.

سندرم Allan-Herndon-Dudley، به دلیل نقص در یک ژن ایجاد می شود که جریان هورمون تیروئید به مغز را کنترل می کند. این سندرم مغز در حال تکوین مردان را قبل از تولد تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به ناتوانی های ذهنی ملایم تا شدید، اختلال در تکلم، عضلات تکوین نیافته و حرکات کنترل نشده بدنی و سایر علایم می شود. با افزایش سن بیماران، شرایط آن ها بدتر شده و منجر به ویلچر نشینی آن ها می شود. ژن معیوب مذکور، عملکرد مولکولی زیستی به نام MCT8 را مختل می کند که یک ترانسپورتر است که به رد شدن هورمون تیروئیدی از سد خونی مغزی کمک می کند. در مراحل اولیه تکوین، جنین میزان کافی هورمون های تیروئیدی را از مادر می گیرد. سد خونی مغزی در همان اوایل بارداری شکل می گیرد و در نتیجه اگر نقصانی در مولکول هایی مانند MCT8 وجود داشته باشد، امکان این که هورمون تیروئید در همان اوایل بارداری به جنین نرسد وجود دارد و در نتیجه موجب ایجاد نقص های تکوینی می شود. محققین تولید سد خونی مغزی مشتق از سلول های بنیادی را گام مهمی در  مطالعات تکوینی و غربالگری های دارویی می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه