تاریخ انتشار: شنبه 20 خرداد 1396
مدل سازی سه بعدی نحوه ضایعه مغزی پیش آمده برای یک فوتبالیست آمریکایی

  مدل سازی سه بعدی نحوه ضایعه مغزی پیش آمده برای یک فوتبالیست آمریکایی

محققین توانسته اند آن چه که برای مغز یک فوتبالیست آمریکایی در زمان برخورد با یک بازیکن دیگر اتفاق افتاده است را مدل سازی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین در کالج سلطنتی لندن، طی مطالعه ای با مدل سازی نحوه رخ دادن این آسیب ورزشی، ارتباط بین آسیب مغزی ترومایی(TBI) و انسفالوپاتی ترومایی مزمن(TBI) را با جزئیات بیشتری بررسی کرده اند. انسفالوپاتی ترومایی مزمن نوعی از زوال عقل(dementia) است که به دلیل ساخته شدن طولانی مدت پروتئین های tau اتفاق می افتد و بافت مغزی رفته رفته تحلیل می رود و سلامتی اش کاهش می یابد. آسیب مغزی ترومایی زمانی اتفاق می افتد که یک نیروی خارجی روی مغز اثر بگذارد. معمولا این افراد در نتیجه رخدادهایی مانند تصادفات یا آسیب های ورزشی دچار چنین عارضه ای می شوند. محققین براین باورند که بین اثر اولیه آسیب مغزی ترومایی و جایی که پروتئین های tau در مغز رسوب می کنند ارتباط وجود دارد.

اینک، محققین در امپریال کالج لندن، چگونگی دفرمه یا بدشکل شدن بافت مغزی ناشی از برخودر دو فوتبالیست آمریکایی را مدل سازی کرده اند. هم چنین آن ها توانسته اند آن چه در زمان زمین خوردن فرد با سر یا تصادف با موتورسیکلت اتفاق می افتد را مدل سازی کنند. آن ها مدل های سه بعدی را بر مبنای داده های مربوط به MRI ی97 بیماری که دچار عارضه آسیب مغزی ترومایی شده بودند و هم چنین بافت مغزی فوتبالیست های آمریکایی که بعد از مرگ آن ها برای آنالیز اهدا شده بود و وجود رسوبات tau‌در مغز آن ها اثبات شده بود، ایجاد کردند. آن ها نشان دادند که در آسیب مغزی ترومایی، نیروی وارده موجب لرزشی در مغز می شود که مشابه با آن چیزی است که در مورد ژله اتفاق می افتد. این فرایند تکانه ای و لرزشی، بافت مغزی دفرمه یا بدشکل می شود و می تواند منجر به پاره شدن عروق خونی یا آسیب دیدن سلول های عصبی شود.دکتر مزدک قجری که سرپرست این تیم تحقیقاتی است می گوید ما توانسته ایم لحظات اولیه ای که مغز ژله ای شروع به بدشکل شدن می کند و اثر این تکان ها را شبیه سازی کنیم و در این راه از ترکیب اصول مهندسی و اطلاعات پزشکی استفاده کرده ایم و براین باوریم که این مدل سازی دیدگاه های جدیدی را در مورد آسیب های مغزی ارائه می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه